שמן אגוזים: הבדל בריאותי חשוב בין שמן אגוזי מלך לבין שמן אגוזי לוז

 מרבים להלל את שמן האגוזים מבלי לדעת שמדובר בשני סוגי שמני אגוזים – האחד טוב והשני הרבה פחות טוב. מדובר בשמן אגוזי לוז ובשמן אגוזי מלך – אלו הם שני שמני אגוזים פופולריים עם הבדלים משמעותיים מבחינת השפעתם על הבריאות.  ההבדל העיקרי טמון בהרכב השומנים הקיימים בשני השמנים.  בואו נעמיק ביתרונות הבריאותיים שלהם.

 שמן אגוזי מלך, הידוע גם בשם Walnut oil באנגלית, מכיל למעלה מ-50% מחומצת שומן הנקראת אומגה 6, במיוחד חומצה אלפא-לינולאית.  מחקרים רבים הראו שצריכה מופרזת של אומגה 6 עלולה להוביל לייצור של פרוסטגלנדינים ולוקוטריאנים מזיקים בגוף.  תרכובות אלו ידועות כמעודדות אלרגיות, דלקות כרוניות ומחלות אוטואימוניות.

 מצד שני, שמן אגוזי לוז, המכונה באנגלית Hazelnut oil, מכיל למעלה מ-70% מחומצת שומן שונה בשם אומגה 9 או חומצה אולאית.  חומצת שומן זו ממלאת תפקיד חיוני בבריאות הלב וכלי הדם על ידי שיפור גמישות כלי הדם, איזון לחץ הדם ומניעת קרישיות יתר של הדם.  בנוסף, רכיב זה עוזר במניעת אלרגיות, דלקות כרוניות ומחלות אוטואימוניות.

 חשוב מאד לעשות הבחנה ברורה בין חומצות השומן המזיקות אומגה 6 הנמצאות בעודף בשמן אגוזי מלך לבין חומצות השומן המועילות אומגה 9 הנמצאות בכמות נכבדה בשמן אגוזי לוז, כמו גם בשמן זית. חומצות שומן אומגה 6, כולל חומצה אלפא-לינולאית, קשורות להשפעות בריאותיות שליליות כאשר הן נצרכות בכמות מוגזמת, בעוד חומצות שומן אומגה 9, כמו אלו הנמצאות בשמן אגוזי לוז ובשמן זית, ידועות ביתרונות הבריאותיים הרבים שלהן, כפי שמוכח במאות מחקרים מדעיים.

שאלה:  והרי שמן אגוזי מלך מכיל אומגה 3 – שנחשבת חומצת שומן חשובה לבריאותנו?

תשובה:  אכן, שמן אגוזי מלך מכיל עד 1 גרם אומגה 3 לכף של 10 מ"ל של שמן אגוזי מלך.  נשמע הרבה וטוב אבל צריך לזכור שזוהי לא אומגה 3 מן החי (EPA ו- DHA) אלא אומגה 3 צמחית מסוג ALA.  מומלץ לקרוא את המאמר המלא על אומגה 3 וחשיבותה לבריאות (ללחוץ על המילים הירוקות כדי לפתוח את המאמר). במאמר זה מוסבר מדוע אומגה 3 צמחית מסוג ALA בתוך שמן עתיר אומגה 6 איננה מבטלת את ההשפעות השליליות אלא להיפך היא מהווה חסרון כאשר משתמשים בשמן לבישול, אפייה או טיגון, מצבים בהם היא מתפרקת, מתחמצנת ופוגמת בשמן !!! זוהי בדיוק הסיבה מדוע לעולם לא נשתמש בשמן פשתן עתיר ALA לבישול, אפייה או טיגון.

 לסיכום, מחקרים מוכיחים כי שמן אגוזי מלך, אינו הבחירה הבריאה יותר בשל התוכן הגבוה מאד של חומצות שומן אומגה 6.  לעומת זאת, שמן אגוזי לוז, הוא אחד השמנים הבריאים ביותר שיש, עם ריכוז גבוה מאד של חומצות שומן אומגה 9.  זה לא רק מועיל לבריאות הלב וכלי הדם אלא גם יציב למדי למטרות בישול, אפייה וטיגון. חבל ששמן אגוזי לוז מופיע רק לקראת פסח ואיננו ממלא את המדפים במרכולים בכל ימות השנה, כפי שלצערנו קורה עם שמן אגוזי מלך, ובעיקר בשנה הנוכחית.

בשורות טובות, חג פסח מלא שמחה וברכה!

© פרופ' חיים גמליאל