מגיפת הקורונה – עשרת הדיברות לחיזוק מערכת החיסון – חלק שני

בחלק הראשון סיכמנו את כללי התזונה החשובים ביותר לחיזוק מערכת החיסון.  כמו כן הזכרנו את השינויים הנדרשים באורחות החיים, כולל הרגלים שונים, בהם יש להתמקד כדי להבטיח פעילות מיטבית של כל רכיבי מערכת החיסון…

 ♣  רמ"ת – רפואה מונעת תכליתית 

חלק שני – משלימי (תוספי) תזונה לחיזוק מערכת החיסון
5 משלימי תזונה חיוניים לחיזוק מערכת החיסון

רקע:  בהרצאות בקורסים השונים קיימנו דיונים נרחבים על השאלה האם תיסוף עם משלימי תזונה (כמו ויטמינים ומינרלים) הכרחי לבריאותנו או שניתן להסתפק בתזונה רגילה כדי לקבל את כל משלימי התזונה הדרושים לנו.  חזרנו והדגשנו שכל מי שטוען בימינו שניתן לקבל מהתזונה את כל משלימי התזונה הדרושים, במינונים העדכניים לימינו, הוא לא רק טועה אלא גם מטעה ומשבש את המאמצים להביא סוף סוף את השינוי המיוחל בבריאות הציבור.  כל מי שמעודכן במדע התזונה של ימינו, כפי שהוא בא לידי ביטוי בלמעלה מ- 30 כתבי עת מדעיים בנושאי התזונה והתזונה הקלינית אותם הצגתי בהרצאות השונות, ער לעובדה שמגוון עצום של מחלות בנות זמננו נגרמות בגלל חסרים קשים של סוגים שונים של משלימי תזונה כמו ויטמינים, מינרלים ועוד שכולם אינם נוצרים בגופנו וכולם מהווים קו-אנזימים החשובים וההכרחיים לפעילות של כל אנזים בגופנו.  לא ארחיב את הדיון כאן – אנו עושים זאת בכל הקורסים וכיום אין עוד ספק בכך שתיסוף עם משלימי תזונה הינו הכרחי. למעוניינים בדיון נרחב יותר בנושא זה מומלץ לקרוא בעיון את המאמר שפירסמתי באתר הבית של רות"ם מכוני מחקר.

ונקודה לא פחות חשובה – גורמים שונים מייצרים ו/או מפרסמים תכשירי פלא לחיזוק מערכת החיסון ומתעלמים לחלוטין מכך שבלי הרכיבים הבסיסיים שיוזכרו להלן, לא ניתן להגיע לחיזוק מערכת החיסון בדרך הנכונה אלא בדרך שאולי תספק אשליה של חיזוק מערכת החיסון.  שימוש בתכשירי "פלא" כאלה, מבלי להבטיח תחילה אספקת רכיבי היסוד המנויים להלן, תביא בטווח הארוך לקריסת מערכת עדינה וחשובה זו ולכישלון חמור בשעת מבחן אמיתית, כמו זו של מגיפת הקורונה הנוכחית. לכן, יודגש בצורה הברורה ביותר כי בלי ארבעת הרכיבים הבאים, כל המאמצים לחזק את מערכת החיסון ע"י נוסחאות שונות נידונים מראש לכישלון.

בנוסף לתכשיר טבעי שיוזכר בהמשך, ארבעת הרכיבים החשובים ביותר לחיזוק מערכת החיסון הם:

קומפלקס ויטמיני B, ויטמין C, ויטמין E  והמינרל אבץ. להלן הפירוט לגבי כל אחד מאלו.

  1. קומפלקס ויטמיני B – תכשיר משולב.

קבוצת ויטמיני B מונה 8 ויטמינים ייחודיים. כל ויטמיני הקבוצה שונים זה מזה גם במבנה שלהם וגם בתפקידם הפיזיולוגי. ומסיבה זו ממש, זכתה משפחת ויטמיני ה- B לכינוי 'B קומפלקס'. מדובר במשפחה שלמה של ויטמינים החשובים ביותר לתחזוקת הגוף ובעיקר לכל תהליכי חילוף החומרים בגופנו. כל אחד מהוויטמינים האלה מהווה קו-אנזים חיוני ביותר לקיומם של תהליכים אנזימטיים שמפרקים או בונים רכיבים חשובים במערכות הגוף, כולל הורמונים, אנזימים, נוגדנים, מתווכים עצביים, מתווכים חיסוניים ועוד ועוד.

למרות ששמונת הויטמינים בקבוצה זו נבדלים אלו מאלו, הם בכל זאת חולקים מספר מאפיינים זהים והם פועלים בסינרגיה בתהליכים מטאבוליים רבים ושונים בגוף. לכן, לשם הפקת תועלת מירבית מנטילתם, ההמלצה הברורה היא – ליטול אותם כקומפלקס יחד!

מחקרים מראים שמחסור בויטמיני B יכול להשפיע לרעה ואף לפגוע ביצירת תאים חשובים של מערכת החיסון, תאי דם לבנים, לימפוציטים, דבר שפוגע ביעילות מערכת החיסון. מחקרים הוכיחו כי תיסוף של ויטמיני B אכן מסייע לשיפור יעילות מערכת החיסון. כמו כן נמצא כי רמות נמוכות של הצורה הפעילה של ויטמיני B  קשורות ישירות לעליה ברמות של סמני דלקת שונים ומחלות כשל חיסוני.

כדי לקבל את כל שמונת ויטמיני הקבוצה B נהיה חייבים לכלול בתזונה היומיומית את כל סוגי המזונות הבאים:

  • בשר (בקר, עוף, דגים)
  • ביצים ומוצרי חלב (יוגורט, גבינות)
  • דגנים מלאים (שעורה, שיפון, שיבולת שועל)
  • קטניות (כמו שעועית, עדשים)
  • זרעים ואגוזים (כמו גרעיני חמנייה, אגוזים, שקדים)
  • ירקות צבעוניים וירקות עליים (פלפלים, ברוקולי, תרד)
  • פירות (פירות הדר, אבוקדו, בננות)

גם מי שצורך את כל מקורות המזון הללו, יצטרך לאכול כמויות גדולות מאד של מזון כל יום (עם עומס קלורי מוגזם ביותר) כדי לקבל את המינונים העדכניים הדרושים של כל אחד משמונת ויטמיני הקבוצה B. לכן, מתברר שיש הצדקה בהמלצה לתסף עם תכשיר ייעודי ומתקדם ביותר כפי שמוצע היום לכל דורש, כמובן לאחר קבלת ייעוץ מגורם מוסמך.  כאמור, כל מי שטוען בימינו שניתן לקבל מהמזון את כל הכמויות הדרושות של ויטמינים אלה הוא טועה ומטעה.

סיכומי מחקרים: למרבית המבוגרים מומלץ לצרוך לפחות קפסולה אחת של B קומפלקס מדי יום. אנשים באוכלוסייה המבוגרת או עם בעיות ספיגה עשויים להיות בסיכון הגבוה ביותר למחסור בויטמינים אלו. לכן, לרוב מומלץ לקחת תכשיר שנקרא B קומפלקס 50 פעמיים ביום, בארוחת בוקר ובארוחת ערב. בדרך זו, יש מקום להניח שכל ויטמיני ה- B יהיו זמינים בגוף במשך 24 שעות ברציפות.  בשל העובדה שוויטמיני הקבוצה הינם מסיסי מים ואינם מצטברים בגוף (חוץ מוויטמין 12B), סוד ההצלחה בשימוש בהם הוא הבטחת אספקה מתמדת ושוטפת וכיסוי של 24 שעות ביממה.

קישור לתכשיר לדוגמה:

 https://il.iherb.com/pr/jarrow-formulas-b-right-100-veggie-caps/110

 יש מוצר דומה בארץ.  יש תכשיר מתאים לילדים.

 

  1. ויטמין C משולב עם פלבונואידים

ויטמין מסיס במים זה, הידוע בעיקר כשותף לכ- 300 פעילויות שונות בגוף, נחשב כעמוד התווך של חיזוק מערכת החיסון, ובעיקר כנוגד החמצון החשוב ביותר במערך נוגדי החמצון הדרושים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף.  כפי שציינתי לא אחת, כל המחקרים שניסו לשלול את יכולתו של הויטמין להשפיע לטובה בהקלת מחלות נגיפיות ובעיקר שפעת והצטננות, בוצעו בדרך שאינה עומדת בתנאי הסף הדרושים ושסותרת את אופן השימוש שהומלץ באלפי עבודות המחקר שהוכיחו את יעילותו הרבה של הויטמין הזה.  מחקרים אלו הוכיחו כי ויטמין C חייב להינתן במינונים מוגברים, בצורה שמבטיחה ספיגה מוגברת, בשיחרור איטי כמו גם בצורה שתביא כיסוי מלא של 24 שעות ביממה.  מינון של 60 מ"ג ליום, כפי שהיה מקובל לפני כ- 80 שנה, נחשב היום, עם עדכוני המדע, למינון אפסי והמינון היומי הינו לפחות פי 10 ממה שהיה מקובל וידוע בעבר.

אם נוסיף לכך את הצורך שהוויטמין יבוא בצורה שמבטיחה ספיגה מוגברת, ובשחרור איטי, נבין מדוע מחקרים שהשתמשו בתכשירים סינטטיים שספיגתם גרועה לא הצליחו להוכיח את יעילותו של ויטמין זה במניעת מחלות שונות ובעיקר מניעת מחלות נגיפיות.

ויטמין C נמצא אמנם בפירות וירקות רבים, אבל כאן אני רוצה להזכיר בעיקר מקור אחד שהוא כל כך זמין וכל כך עשיר גם בויטמין C וגם במגוון של חומרי רפואה (פלבונואידים וקרוטנואידים) החשובים כל כך להגברת פעילות ויעילות הויטמין C הנקלט מהם.  למי שלא ניחש עדיין אציין שמדובר בפלפלים מתוקים כמו גמבה, פלפל צהוב, ירוק, כתום וסגול.  כן, מנה של 100 גרם מפלפלים אלו יכולה לספק בין 200 ל- 300 מ"ג של ויטמין C פלוס עושר של רכיבי רפואה בצבעים שונים.  צריכה יומיומית של 100 גרם ממגוון הפלפלים הללו תספק לגוף עושר של ויטמין C  עם "העוזרים" שלו, בעיקר אם נכין את הפלפלים באחת מהדרכים הבאות: אידוי, טיגון קל, בישול או אפיה קלה.  צריכת פלפלים טריים לא מאפשרת למערכת העיכול לספוג את מקסימום חומרי הרפואה שבהם, כפי שהוסבר בהרחבה בהרצאות השונות. נקודה לא פחות חשובה – פלפלים מכילים כמות משמעותית של ויטמין A בצורת בטה קרוטן, עוד גורם חשוב ביכולתו לשפר את פעילות מערכת החיסון.

 

כיצד מחזק ויטמין C את מערכת החיסון ?

מחקרים מראים כי מחסור בוויטמין C בתזונה יכול להוביל לפגיעה בתפקוד מערכת החיסון ולעלייה בשכיחות הזיהומים והדלקות במערכות גוף שונות. עם זאת, צריכה מוגברת של מזונות עתירי ויטמין C או תיסוף עם משלימי תזונה מתאימים יכול לתרום למניעה של זיהומים בדרכי הנשימה ובמערכות שונות.

כאמור ויטמין C הינו נוגד חמצון חשוב ביותר, לא רק לבריאות הגוף והמערכת החיסונית, אלא גם כרכיב שמשפר את היעילות של ויטמין E כנוגד חמצון מקביל וחשוב לא פחות. מצד שני,  ויטמין E מגביר את ההשפעה של ויטמין C כנוגד חמצון וכרכיב יעיל ביותר בחיזוק מערכת החיסון (על ויטמין E – בהמשך).

 

כיצד לקחת ויטמין C ?

ויטמין C הינו רכיב תזונתי חיוני מכיוון שלבני אדם אין את היכולת לייצר אותו בגופם (בניגוד לבעלי חיים וחיות פרא). לכן, בני אדם חייבים לצרוך ויטמין C בתזונה היומיומית. בניגוד לעבר, הכמות היומית המומלצת לכל אדם עומדת כיום על 10 מ"ג לכל ק"ג משקל גוף, ואילו במצבים של חולשת מערכת החיסון הצריכה היומית עולה לכדי 20 עד 30 מ"ג לכל ק"ג משקל גוף.

בדרך כלל רצוי לצרוך ויטמין C באמצעות התזונה במידת האפשר, דרך שבה מקבלים גם את כל שאר חומרי הרפואה ונוגדי החמצון שבירקות ובפירות.

בנוסף למזונות אלו, כדי לספק את המנה היומית הנדרשת לחיזוק מערכת החיסון, כמעט תמיד מומלצת לקיחת תכשירים שמכילים ריכוזים גבוהים של ויטמין C. מומלץ להעדיף תכשירים פטנטיים אשר מספקים ויטמין C לא חומצי, בעל ספיגה מוגברת משמעותית וגם כזה ששוהה בגוף זמן ארוך מהרגיל.  אחד הסוגים המומלצים ביותר הוא תכשיר שקרוי אסטר C שממלא אחר כל התנאים הנ"ל. יתרה מזאת, תכשירים מסוג זה מכילים גם תוספת של פלבונואידים, חומרי רפואה שנחשבים "העוזרים" של ויטמין C והם משפרים את הפעילות של ויטמין C בדומה למה שקורה בצריכת ויטמין זה מירקות ו/או מפירות. מחקרים עדכניים מראים  כי מינונים גבוהים של ויטמין C עשויים לסייע במניעת הידבקות ע"י נגיפים, התפתחות דלקת ריאות או סיבוכים אחרים אצל מרבית האנשים.

מן הראוי להזכיר כי בשבועות האחרונים הולך ומתגבר הפירסום לפיו מתן ויטמין C במינונים גבוהים דרך הוריד (באינפוזיה / הזלפה) הינו יעיל גם במניעת התפשטות נגיף הקורונה ומניעת נזקיו אצל אנשים שנדבקו כבר ע"י הנגיף.  פירסומים אלו באים בעיקר מכתבי עת מדעיים סיניים ואחרים שמתפרסמים במזרח הרחוק, אבל טרם נעשו מחקרים קליניים מסודרים סביב השאלה האמנם ויטמין C בהזלפה במינונים גבוהים יכול להציל נפגעי קורונה?  ידוע שוויטמין C משמש גורם חשוב ביצירה של החומר אינטרפרון בגופנו, חומר שחוסם את יכולת הנגיף להדביק תאים או להתפשט לתאים שכנים לאלו שכבר נדבקו.  עובדה חשובה זו לא נעלמת מעיני החוקרים וייתכן מאד שהיא תנוצל בצורה הטובה ביותר כדי ליצור הגנה טבעית מפני נגיף הקורונה ו/או נגיפים אחרים (שפעת, הרפס, שלבקת, מחלת הנשיקה ועוד ועוד).

קישור לתכשיר לדוגמה:

https://il.iherb.com/pr/American-Health-Ester-C-with-Citrus-Bioflavonoids-500-mg-120-Capsules/13682

יש תכשיר דומה בארץ.  יש תכשיר מתאים לילדים

 

  1. ויטמין E משולב עם סלניום וקרוטנואידים

ויטמין E הוא מהמזינים הנחקרים והחשובים ביותר בתזונה היומית של האדם. ויטמין E הוא למעשה משפחה של שמונה תרכובות מסיסות בשומן מחולקות לשתי קבוצות הקרויות טוקופרולים וטוקוטריאנולים, לכל אחד מהסוגים השונים של ויטמין E יש פעילות רפואית שונה בגופנו – אך כולם חשובים לבריאות הגוף כולו ולחיזוק מערכת החיסון.

טוקופרולים

קיימים 4 טוקופרולים של ויטמין E (אלפא, בטא, גמא ודלתא) והם יעילים ביותר בניטרול  רדיקלים חופשיים הגורמים עקה חמצונית ונזקים מתמשכים בתאים ורקמות. טוקופרולים משפרים את פעילות מערכת החיסון בכך שהם מבטיחים תגובה דלקתית מבוקרת, בריאה ולא קיצונית, כחלק חיוני במנגנון השמירה על בריאות כל הגוף. מבין הטוקופרולים השונים, תת-היחידה הקרויה "אלפא טוקופרול" היא הנפוצה ביותר והנחקרת ביותר אך גם תת-היחידה הקרויה "גמא טוקופרול" היא מן המועילות ביותר.

טוקוטריאנולים

קיימים גם 4 טוקוטריאנולים של וויטמין E (אלפא, בטא, גמא ודלתא) והם מוכרים פחות בהשוואה לטוקופרולים, אך גם הם בעלי פעילות חשובה בשמירת בריאות התאים, כלי הדם ותאי מערכת העצבים.  טוקוטריאנולים מועילים גם לבריאות מערכת החיסון, לבריאות העיניים, צמיחת שיער בריאה ועשויים לעזור בשמירה על רמות בריאות של הכולסטרול בדם ומניעת חמצונו.

בין הפעילויות החשובות ביותר של ויטמין E ניתן למנות את:

  • הגנה על תאים מהשפעות של עקה חמצונית
  • סיוע לקיום תגובה חיסונית בריאה
  • הגנה על הלב וכלי הדם
  • שמירת בריאות מערכת העצבים
  • עיכוב תהליכי ניוון של המוח

ויטמין E מלא, כולל 4 טוקופרולים ו- 4 טוקוטריאנולים, מצוי רק בשמן דקלים איכותי / אדום. מקור נוסף וידוע לויטמין E הינו שמן נבט חיטה, אך הוא אינו מכיל את כל 8 תת-היחידות של ויטמין E. מקורות נוספים לויטמין E לא שלם הם: זרעים של נבטי חיטה, גרעיני חמנייה, אגוזי לוז. כמויות קטנות של ויטמין E מצוייות גם בשקדים, בוטנים, פולי סויה,  כמו גם ירקות עליים ירוקים כמו תרד וברוקולי.


כיצד ויטמין
E מחזק את מערכת החיסון?

ויטמין E, כמו ויטמין C, הינו נוגד חמצון חזק שיכול לסייע בהפחתת עקה חמצונית בתאי הגוף ולהפחית את הסיכון למחלות דלקתיות וכרוניות. למרות שמחקרים רבים מתמקדים בנגזרת האלפא-טוקופרול של ויטמין E, מחקרים מראים כי גם שאר הנגזרות של ויטמין E הינן בעלות יתרונות בריאותיים לחיזוק מערכת החיסון.

בשל הקושי הרב בקבלת כל מכסת הויטמין רק מהמזון, אפשר להשתמש בתכשירים ייעודים של ויטמין E.  מחקרים מראים כי תוסף ויטמין E משפר את תפקוד מערכת החיסון, משפר את העמידות למחלות בקרב מבוגרים, ומשפר את תגובת הנוגדנים לחיסונים שונים.  שילוב של ויטמין E עם המינרל סלניום מייצר סינרגיזם המגביר לאין ערוך את היכולת של תכשירים אלו לנטרל רדיקלים חופשיים ולחזק את מערכת החיסון. מחקרים הראו גם שתוספת הסלניום לויטמין E מראה שיפור במניעת ניוון מוחי, במניעת סרטן הערמונית וסרטן השחלות. תוספת של קרוטנואידים (ממקורות טבעיים כדוגמת הפלפלים שהוזכרו לעיל או כתוסף ייעודי) לתכשירי ויטמין E  מגבירה לאין ערוך את הפעילות של ויטמין E כמחזק מערכת החיסון, בהיות ויטמין A בעצמו נוגד חמצון חזק ובעל פעילויות רפואיות רבות, בעיקר לשמירת כושר הראייה וגם לשיפור בריאות העור בנגעי עור שונים.

 

המינון היומי העדכני המומלץ של ויטמין E טבעי הוא 5 יחידות בינלאומיות של אלפא טוקופרול לכל ק"ג משקל גוף.  קשה עד בלתי אפשרי לקבל כמות זו רק מהמזון ולכן במקרים רבים יש צורך בנטילת תוסף ייעודי כמוזכר לעיל.

קישור לדוגמתת מוצר:

https://www.vitacost.com/solgar-vitamin-e-d-alpha-tocopherol-plus-d-beta-d-delta-and-d-gamma-tocopherols

יש תכשיר דומה בארץ.  יש תכשיר לילדים.

 

  1. אבץ ייחודי ובעיקר אבץ למציצה

אבץ הוא מינרל חיוני שנמצא באופן טבעי במזונות מסוימים, מתווסף לאחרים, וזמין כתוסף תזונה. אבץ נמצא גם בלכסניות מציצה וגם בתכשירים הנמכרים ללא מרשם לטיפול בצינון.

אבץ מעורב בהיבטים רבים של חילוף החומרים בתאים. מינרל זה נדרש לפעילות של כמאה אנזימים חשובים בגופנו והוא ממלא תפקיד מפתח בתפקוד מערכת החיסון, ביצירת הורמונים שונים, ביצירת מתווכים עצביים, ביצירת חלבונים, בריפוי פצעים, ביצירת החומר התורשתי DNA ובחלוקת תאים. אבץ תומך גם בצמיחה והתפתחות תקינה במהלך ההיריון, הילדות וההתבגרות ונדרש לתחושת טעם וריח תקינים. צריכה יומית של אבץ נדרשת לשמירה על מצב בריאותי יציב מכיוון שלגוף אין מערכת אחסון אבץ מיוחדת, אף כי הוא מהווה רכיב חשוב של העצמות, השיניים, הציפורנים והשיער.

כיצד אבץ מחזק את המערכת החיסונית?

רמות אבץ מספיקות בגוף הינן חיוניות לתפקוד מיטבי של מערכת החיסון. כמו כן, נמצא שיש לאנשים עם מחסור באבץ רמות נמוכות של תאי T בגוף, תאים אשר ממלאים תפקיד חשוב בתגובה החיסונית ובמאבק בתאים נגועים בנגיפים או חולי אחרים.  מחקרים מראים שמחסור באבץ קשור לא רק לתפקוד לקוי של מערכת החיסון אלא נקשר גם לעליה במדדי דלקת, אלרגיה ומחלות אוטואימוניות.

מקורות אבץ

מזון

מגוון מזונות מכילים אבץ ובעיקר מזונות מן החי כמו בשר בקר ובשר עוף שמספקים את מרבית האבץ בתזונה המערבית. כמויות נמוכות יותר של אבץ נמצאות במזונות כמו זרעי חמניות, שעועית, אגוזים, דגנים מלאים, ומוצרי חלב.

חשוב עם זאת לציין כי פיטטים (נגזרות ח' פיטית) שמצויים לרוב במיני מאפה מקמחים מלאים, בדגנים, בקטניות ובמזונות אחרים – קושרים אבץ ומעכבים את ספיגתו. לפיכך, הזמינות הביולוגית של אבץ מדגנים ומזונות מהצומח נמוכה מזו שמקורה במזון מן החי.

משלימי (תוספי) תזונה

משלימי תזונה מסחריים באים בכמה צורות של אבץ, כולל אבץ פיקולינט, אבץ אוקסיד, אבץ ציטרט, אבץ גלוקונט, אבץ סולפט ואבץ אצטט. אחוז האבץ היסודי (elemental) בתכשירים אלו שונה מאחד לשני. מחקרים לא הגיעו למסקנה חד משמעית לגבי עדיפות בין צורות האבץ השונות בכל הקשור לספיגה, לזמינות ביולוגית או לסבילות. עם זאת, הוברר כי לכסניות אבץ בצורת אבץ אצטט הראו יעילות רבה יותר בכל הקשור לדלקות בגרון, בלוע ובדרכי הנשימה.

איך לקחת אבץ ?

כמעט שני מיליארד אנשים ברחבי העולם לוקים בחסר במינרל אבץ שמשמש בגוף בעיקר כקו-אנזים חשוב ביותר ביצירת הורמונים שונים, ביצירת מתווכים עצביים וביצירת מתווכים חיסוניים.

אצל הניזונים ממזון מן החי הבעיה פחות חמורה, אך צמחונים וטבעונים עשויים להתקשות יותר לעמוד במינון היומי המומלץ שלו. מלבד צמחונים, אנשים עם בעיות ספיגה במעיים, נשים הרות ומניקות, כמו גם אלכוהוליסטים עשויים להיות בסיכון גבוה למחסור באבץ. אלכוהוליסטים כבדים הינם בעלי רמות אבץ נמוכות מכיוון שצריכת אתנול מפחיתה את ספיגת האבץ במעי ומגדילה את הפרשת האבץ בשתן.

המינון היומי המומלץ כיום לאבץ עומד על 1/2 מ"ג לכל ק"ג משקל גוף.  במחלות נגיפיות (שפעת, הרפס, מחלת הנשיקה, שלבקת חוגרת) מומלץ להכפיל את המינון עד חלוף התסמינים, כמובן רק לאחר אישור של גורם רפואי מוסמך.  כפי שצויין לעיל, לכסניות של אבץ אצטט מומלצות למניעת דלקות גרון, לוע ודרכי הנשימה.  המינון בלכסניות אלו עומד בדיוק על 18.75 מ"ג אבץ פעיל ומומלץ לקחת עד 2 לכסניות כאלו ליום ואין להשתמש בהן יותר מאשר 3 ימים ברצף.

קישורים לתכשירים לדוגמה:

https://il.iherb.com/pr/Now-Foods-L-OptiZinc-30-mg-100-Veg-Capsules/738

https://il.iherb.com/pr/Life-Extension-Enhanced-Zinc-Lozenges-30-Vegetarian-Lozenges/87151

יש תכשירים דומים בארץ.  יש גם תכשירים מתאימים לילדים

 

מדוע ויטמין D  לא נכלל ברשימת משלימי התזונה הנ"ל?

מיום פרוץ  מחלת הקורונה עלו וחזרו הדיווחים על כך שמחסור בויטמין D בבדיקות דם מנבא אפשרות של הדבקה מוגברת בנגיף הקורונה ואף הגברת הסיכון למהלך חריף וקשה של המחלה.  מיד צצו "מומחים"  שהציעו לכל אדם לקחת מינונים מוגברים של ויטמין D, לדוגמה: 20 אלף יחידות ליום במקום כ- 800 יחידות של הויטמין כפי שמומלץ ברפואה המודרנית.  הטענה המרכזית הייתה שידוע שוויטמין D מפחית את מספר הקולטנים (מסוג ACE2) בתאי החיפוי של דרכי הנשימה, דבר שמפחית משמעותית את ההדבקה בנגיף שצריך קולטנים רבים מסוג זה להדבקה ולהתרבות בתוך התאים הפגועים. כל זאת, למרות שמחקרים שונים הוכיחו כי במינונים מוגזמים כנ"ל, ויטמין D פועל הפוך לחלוטין – הוא מעלה את המספר של קולטני ACE2 בתאים אלו וגורם בכך להדבקה נרחבת יותר עם הנגיף ולנזקים קשים יותר בדרכי הנשימה.

עודף של ויטמין D עלול לגרום לרעילות מסיבות שונות.  הוכח כי ויטמין D במינונים גבוהים מגביר את הפעילות של חומר מעורר דלקת בדרכי הנשימה בשם אינטרלוקין IL-1B. כמו כן,   נטילה לאורך זמן של ויטמין D במינון יומי של מעל 20 אלף יחידות עלולה לגרום לתופעות של רעילות כולל:  בריחת סידן מהעצמות, הפרשת עודפי סידן בשתן,  שקיעת סידן בכליות (אבנים בכליות), שקיעת סידן בדופן כלי הדם וגרימת הסתיידות וסתימת עורקים, הפרעות בתיפקוד הלב וכלי הדם, בחילות, הקאות, צמא מוגבר, עצירויות קשות, פגיעה בתפקוד יותרת בלוטת המגן (פרתירואיד) ועוד.  אנשים עם ירידה בתפקודי הכליות עלולים לסבול מהחמרה קשה של מחלתם עד לאבדן הכליות.

בסיכום:  חשוב לחזור ולהזכיר שיש לבצע בדיקות דם לויטמין D וחשוב לוודא שהתוצאה נמצאת בתוך הטווח התקין.  בייעוץ עם רופא או מטפל מוסמך צריך ליטול את המינונים המתאימים של ויטמין D כדי להגיע לרמה הרצויה, אך בשום פנים ואופן אין לקחת מינונים מוגזמים של הויטמין.  פרטים נוספים במאמר ההמשך.

 

  1. צמחי מרפא ייחודיים

קיים מגוון רב של צמחי מרפא שמכילים חומרי רפואה חשובים ויעילים בטיפול בשורה ארוכה של תחלואים ותסמינים.  מדע הביוכימיה הוכיח את קיומם ואת פעילותם של חומרי הרפואה הללו בצמחי מרפא רבים.  בנושא הכללי של "חיזוק מערכת החיסון" נגד מחלות שונות יש מספר צמחי מרפא חשובים, אך הפעם נתמקד דווקא באלו שמחזקים את יכולת מערכת החיסון להתמודד עם זיהומים הנגרמים ע"י נגיפים בעיקר, בגלל צו השעה.  בעיקר, באלו הידועים גם כמעודדים תהליכים חיסוניים שמחלישים את יכולת הנגיפים להדביק תאים וגם את יכולתם לחדור לתאים ולהתרבות בהם. אחד החשובים ביותר מבין אלה הוא הסמבוק השחור.

תמציות הסמבוק השחור (Elderberries, Sambucus nigra) שימשו כתרופה עממית במשך מאות שנים בצפון אמריקה, אירופה, מערב אסיה וצפון אפריקה. במאה הנוכחית נערכים מחקרים מדעיים אינטנסיביים ונרחבים להוכחת היתרונות הרפואיים של הסמבוק ונגזרותיו הביוכימיות.  בין הפעילויות של הסמבוק שהוכחו מדעית ניתן למנות את: הפעילות נוגדת החמצון שלו, שיפור פעילות מערכת החיסון, מניעת זיהומים בקטריאליים ונגיפיים, הגנה מפני תחלואי מערכת הנשימה (כולל, דלקות גרון, דלקות ריאות, שפעת, צינון, שיעול ועוד), איזון הכולסטרול בדם ומניעת חמצונו, שיפור בריאות הלב וכלי הדם, שיפור הראייה ועוד ועוד.  תמצית הסמבוק מכילה ריכוזים גבוהים של פלבונואידים, קרוטנואידים, פרואנתוציאנינים, ואגלוטינינים אשר מונעים את יכולתם של נגיפי שפעת והצטננות להדביק תאים, בעיקר בגרון, בלוע ובמערכת הנשימה. מחקרים קליניים תקניים הראו שכאשר אנשים עם שפעת ומחלות נגיפיות של דרכי הנשימה קיבלו מינונים פעילים של תמצית הסמבוק התסמינים של המחלה היו פחות חמורים וחל שיפור ניכר בבריאות דרכי הנשימה שלהם בהשוואה לנבדקים שקיבלו תכשיר פלסבו דומה.

רכיבים פעילים בסמבוק השחור

מחקרים ביוכימיים שנעשו על תמציות מפירות ומפרחי הסמבוק השחור הכילו חומצות אמינו, קרוטנואידים, פלבונואידים, פרואנתוציאנינים, אגלוטינינים, רוטין, קוורצטין,  ויטמין A ו- B וכמויות ניכרות של ויטמין C. מחקרים נוספים הראו כי הפרואנתוציאנינים שנמצאים בתמציות הסמבוק הם בעלי פעילות נוגדת חמצון חזקה משמעותית יותר מאשר זו של ויטמין E או ויטמין C.

על פי מחקרים אלו, האגלוטינינים, הפרואנתוציאנינים והפלבונואידים (כולל קוורצטין), שבתמציות אלו  מהווים הגורמים הפעילים ביותר ביכולת התכשיר לחסום ממש את היצמדות הנגיפים לתאים ואת יכולתם לחדור לתאים ולהתרבות בהם.  מלבד ההשפעה נוגדת החמצון החזקה של רכיבים אלו, הם מעניקים גם לתאים אחרים בסביבת תא מודבק את היכולת להתגונן מפני הדבקה נגיפית משנית ומסוכנת ביותר.

כיצד מחזקת תמצית הסמבוק את מערכת החיסון במחלות נגיפיות?

בנוסף להסבר שניתן בפיסקה הקודמת, מחקרים הראו את יעילות התמציות להקלת הצטננות, שפעת, זיהומים בדרכי הנשימה, גודש באף ובחזה. בישראל, נערכו מחקרים וירולוגיים ואונקולוגיים שונים בהם הוכח כי מלבד פעילותו האנטי-נגיפית, הסמבוק ממריץ את מערכת החיסון, בעיקר בטיפול בסרטן ובחולי איידס. במחקרים אלו הוכח כי המגוון הרחב של היתרונות הרפואיים שתוארו לעיל, תורמים רבות להעצמת הפעילות של המערכת החיסונית של המטופלים השונים.

מחקרים אחרים הראו כי הפרואנתוציאנינים ורכיבים נוספים של הסמבוק משפרים את תפקוד מערכת החיסון על ידי הגברת הייצור של ציטוקינים ומתווכים אימוניים. חלבונים ייחודיים אלה פועלים כשליחים במערכת החיסון כדי לסייע בוויסות התגובה החיסונית ובכך עוזרים להגן על הגוף מפני מחלות הנגרמות ע"י פולשים זרים כמו פטריות, חיידקים ובעיקר נגיפים.

האם פירות הסמבוק הם רעילים?

הסמבוק השחור מן הזן  Sambucus nigra הוא הזן היחיד שנחשב כלא רעיל – ניתן לאכול גם את הקליפה וגם את הליבה של הפרי – אך מומלץ לבשל את הגרגרים מעט כדי לשפר את טעמם ואת העיכול והספיגה של מרכיביהם. כך אכן עושים כאשר מכינים תמציות תקניות של סמבוק שחור.

רוב המינים האחרים של הסמבוק הם אכילים רק רק כאשר הם נקטפים בשלים ואז עוברים בישול. עם זאת, חשוב לציין כי מרבית הגרגרים הלא בשלים וחלקים אחרים של צמחים מהסוג הזה הם רעילים ולכן אין להשתמש בפירות סמבוק שאינם מוכרים מספיק ולא בטוח שהם מהזן המיוחד והלא-רעיל.

נשים בהיריון ומיניקות צריכות להימנע מנטילת תוסף זה.  תכשיר איננו מומלץ לאלה הסובלים ממצבים אוטואימוניים הנוטלים תרופות מדכאות חיסון (24).

שילוב של אכינצאה ואסטרגלוס בתמציות סמבוק שחור

תמציות הצמח אכינצאה Echinacea purpurea ממריצות את הפעילות הכוללת של תאי מערכת החיסון  האחראיים להילחם בזיהומים ממקורות שונים. בניגוד לאנטיביוטיקה, שתוקפת ישירות חיידקים, האכינצאה הופכת את תאי החיסון השונים ליעילים יותר במלחמתם נגד חיידקים, נגיפים ותאים סרטניים. תכשיר זה מגדיל את המספר ומגביר את הפעילות של תאים שונים במערכת החיסון, כולל תאים נגד גידולים (NK Cells), תאי T, תאי פלזמה מייצרי נוגדנים, תאים ציטוטוקסיים ועוד.

ההשפעה המוכחת בעקביות של אכינצאה היא בהגברת הגירוי לפגוציטוזיס (בליעת וחיסול אורגניזמים פולשים על ידי תאי דם לבנים מסוג גרנולוציטים ומונוציטים). התכשיר גם ממריץ את ייצור האינטרפרון בתאים המתגוננים מפני נגיפים, כמו גם ייצור מתווכים חיסוניים חשובים אחרים, כולל "Tumor Necrosis Factor", החשוב לתגובת הגוף כנגד סרטן.

Echinacea purpurea מעכב גם אנזים (היאלורונידאז) המופרש על ידי חיידקים ומאפשר להם לחדור לתאים בריאים. מחקרים הוכיחו את יכולתו לסתור לחלוטין את השפעת האנזים הזה, ובכך לסייע במניעת התפשטות זיהום חיידקי במערכת הנשימה או בנגעי עור שונים.

 בתכשירים מסויימים משולב גם צמח המרפא הידוע אסטרגלוס אשר גם לו תכונות חשובות כמחזק מערכת החיסון ובעל פעילות החוסמת התרבות נגיפים והתפשטותם בגופנו.

הפעילות המקיפה של אסטרגלוס נעשית ע"י השפעה על מערכות הגוף השונות כולל:

מערכת העצבים
מערכת החיסו
המערכת ההורמונאלית
מערכת הלב וכלי הדם
מערכת העיכול

האסטרגלוס יעיל בכל המערכות הללו ולכן הוא נחשב לאחד מצמחי המפתח ברפואת הצמחים.

מחקרים הוכיחו את יעילותו של האסטרגלוס  בעיקר במצבים שבהם מערכת החיסון מוחלשת.  אסטרגלוס מחזק את כל רכיבי מערכת החיסון ובעל פעילות אנטי נגיפית. השפעתו באה לידי ביטוי בעיקר בהפחתת חומרת דלקות כרוניות ותגובות אלרגיות כרוניות, מניעת זיהומים נגיפיים ועוד. ההשפעה החיסונית של האסטרגלוס נבנית בהדרגה והיא מתאימה לשימוש ארוך טווח.

 

כיצד ליטול תכשיר יעיל של סמבוק שחור?

תכשירים של סמבוק שחור נפוצים בארץ ובעולם והם באים בנוסחאות ובהרכבים שונים.  ההמלצה שלי היא להעדיף תכשיר של סמבוק שחור שבו משולבים ויטמין C, אבץ, אכיניצאה וגם אסטרגלוס.  תכשירים כאלה מצויים גם בארץ והם מגיעים כתמציות תקניות או כסירופים.  חשוב ביותר להימנע מסירופים כאלה שהוספו להם רכיבי המתקה כדוגמת סוכר, דבש, סילן תמרים, סירופ תירס ועוד.  יש להעדיף תכשירים שהומתקו קלות על ידי ממתיקים מלאכותיים או ע"י סוכרים כוהליים או ע"י גליצרין.

אזהרה:  כמו בכל "דבר טוב"  כך גם לגבי הסמבוק – אין לעבור את המינון המומלץ.  חשוב להזכיר שגם תכשיר כל כך טוב, עלול במינונים מוגזמים להביא לתגובה הפוכה – להגביר את התגובה הדלקתית המתפתחת ולהוביל למה שקרוי "סערת ציטוקינים" בה מערכת החיסון יוצאת מבקרה ומייצרת "יותר מדי" גורמים חיסוניים שעלולים גם לתקוף את המטופל עצמו ולהחמיר את מצבו.

קישור למוצר לדוגמה:

https://il.iherb.com/pr/Nature-s-Answer-Sambucus-Immune-Infused-with-Echinacea-Astragalus-12-000-mg-4-fl-oz-120-ml/9794

יש תכשירים דומים בארץ.  מתאימים גם לילדים (מינון מופחת).

 

סיכום

תחזוקת וחיזוק מערכת החיסון מהוות דרישת יסוד בשמירה על הבריאות הכללית.  מניתי לעל את עשרת הדיברות לחיזוק מערכת החיסון תוך הדגשת העובדה שכללים אלו נכונים גם לגבי תחזוקת שתי המערכות המקבילות, מערכת העצבים המרכזית (גוף נפש, מניעת חרדות, איזון ביוכימי – סרוטונין/דופמין ועוד), והמערכת ההורמונלית (הפחתת הורמוני סטרס והגברת היעילות של מתווכים הורמונליים חיוניים).

אנשים עם בעיות ספיגה, החיים על תזונה מוגבלת עקב מחלה או בחירה, כמו גם קשישים עם או בלי מחלות רקע, עשויים להיות בסיכון לחסרים תזונתיים בתזונה. במקרים אלו התזונה שלהם עשויה להיות חסרת הרכיבים המינימליים (ויטמיני B, C, E ואבץ) לתחזוקת מערכת החיסון וגם חסרת נוגדי חמצון, גורמים שעלולים להעמיד אדם בסיכון לעקה חמצונית מוגברת, חולשת מערכת החיסון ולמחלות כרוניות וזיהום. לכן משלימי (תוספי) תזונה יכולים להיות דרך יעילה לעזור למלא את החסרים התזונתיים ולתמוך בחיזוק מערכת החיסון.

בניגוד לרעש התקשורתי שמעוררות מדי פעם חברות הפארמה בכתבי העת המדעיים "השפוטים" שלהם (אותם מניתי פעמים רבות בפירסומים שונים), באים למעלה מ- 30 כתבי עת מקצועיים בתחומי התזונה הרגילה והתזונה הקלינית ומוכיחים כי גם אם אדם איננו משויך  לאף אחת מקבוצות הסיכון הנ"ל, הוא יכול להפיק תועלת משימוש מושכל ומפוקח במשלימי תזונה שמניתי לעיל ושהוכחו מדעית כתומכים בתחזוקת ובחיזוק מערכת החיסון.

לצערנו, נאלצנו לראות איך מגיפת הקורונה מפילה חללים רבים במדינות שונות, בעיקר אלו שאיחרו את הרכבת בכל הקשור להקפדה על הסגרים ובידודים.  בהסתמך על העובדות הנוכחיות לפיהן הנגיף מפיל חללים בעיקר בקרב אנשים קשישים וכאלה שנמצאים בקבוצות סיכון, חשוב מאד שלא להתעלם מן האפשרות לבנות מערך חיסוני אמין ע"י עשרת הכללים שפורטו לעיל. המלצות אלו עומדות בניגוד גמור להמלצות על "תכשירי פלא" שמוצעים לרבים לאותה מטרה, תכשירים אשר אינם מקנים את המערך הבסיסי הנחוץ וההכרחי לתחזק מערכת חיסונית בריאה ויעילה, בעיקר בשעת מבחן אמת.

בל נשכח את העובדה שאנחנו ממתינים לחיסונים נגד הקורונה ואין בשום אופן להסיק את המסקנה שההמלצות לעיל מוכיחות שאין צורך בחיסונים.  להיפך, כפי שכתבתי במאמר המלא על נחיצות ויעילות החיסונים נגד שפעת, כך גם כאן אדגיש את החשוב ביותר – החיסונים אינם מונעים הדבקה, אבל הם מונעים תוצאות קטלניות של הנגיף בעיקר אצל אנשים בקבוצות סיכון.  רק שילוב מושכל של חיסונים בזמן ושמירה על  עשרת הדיברות לחיזוק מערכת החיסון יכול להפחית משמעותית את התמותה השנתית ממחלת השפעת וכמובן גם ממגיפת הקורונה.

בשורות טובות
בריאות טובה ואיתנה תמיד

© פרופ' חיים גמליאל

חזרה לחלק ראשון – תזונה נכונה לחיזוק מערכת החיסון

 

המידע המופיע בפרסומי המכונים הינו סיכום הספרות המדעית בנושא ואין לראות בו הנחייה רפואית לטיפול.

בכל מצב המצריך טיפול יש לפנות לרופא המטפל ולפעול על פי הנחיותיו.