אספרטיים: האמנם תם עידן הממתיק והוא מסוכן לבריאותנו?

הנה זה קורה שוב:  כלי התקשורת חוגגים על הודעה בומבסטית, ומציפים מעל ומעבר את הטיעון התורן נגד אחד מתחליפי הסוכר.  האמנם הוכח שאספרטיים, תחליף סוכר נטול קלוריות שמשולב בעיקר במזונות דיאט, גורם סרטן בבני אדם? – בוודאי שלא.  אז מה כל הרעש התקשורתי בנושא?

צפירת ארגעה – אין מחקרים מדעיים אמינים שהוכיחו כי אספרטיים גורם סרטן בבני אדם.  וחשוב לא פחות: שימו לב – בהמשך יוסבר כי מדובר בתרגיל תקשורתי של זרוע אחת של אירגון הבריאות העולמי, כנגד זרוע אחרת, סמכותית באמת, של אירגון זה.

מסתבר, שכלי התקשורת חשפו אותנו למידע מוטעה לחלוטין:  להיפך, ביום 15 ביולי נשמע דווקא שהשימוש באספרטיים הינו בטוח ובתנאי שלא מגזימים מאד בשימוש בו. 

העובדות לאשורן:  הזרוע האחראית לקביעת המינונים המסוכנים (RISKS) של מזונות ותוספי תזונה, באירגון הבריאות העולמי, שנקראת JECFA (פרטים להלן) עומדת להכריז ביום 15 ביולי שהאספרטם בטוח לשימוש אם לא מפריזים מאד בשימוש בו.  נקודה.  מדהים ככל שיהיה, מסתבר שזרוע אחרת של אירגון הבריאות העולמי, שנקראת IARC, עשתה מחטף תקשורתי, והפיצה בכל כלי התקשורת כי היא עומדת לפרסם, גם כן ביום 15 ביולי, שאספרטיים "עלול לגרום לסרטן".

כפי שיפורט להלן, IARC – הזרוע שגרמה לכל הרעש התקשורתי הנוכחי מוסמכת רק להדליק נורת אזהרה (HAZARD) וכמו בעבר, קביעותיה הבלתי אחראיות זוכות לקיתונות של ביקורת של מדענים, ממש כפי שקרה כשהכריזה שטלפונים סלולריים חשודים כמסרטנים ועוד ועוד, הצהרות שכולן הוכחו כשגויות אם לא מדובר במצבים קיצוניים מאד מאד.

נדגיש שוב:  מסתבר שההצהרה המרכזית ביום 15 ביולי 2023, תהיה דווקא של ה- JECFA לפיה צריכת מזונות ממותקים באספרטיים היא ללא חשש, ובתנאי שלא צורכים ביום אחד 36 פחיות של קולה וגם לא משאירים מזונות ממותקים באספרטיים במשך שעות בשמש ובתנאי חום קיצוניים!!! זוהי ההודעה העיקרית. הזרוע השנייה, מאיימת כי תפרסם באותו יום אזהרה שהוא חשוד כמסרטן.

לטובת אלה שלא מסתפקים בדבריי עד כאן, אפרט בהמשך את הרקע המדעי התכליתי של תשובתי זאת, אבל חבל להיכנס לשדה מוקשים כאשר לא יודעים ולא מבינים איזה תרגילים עושים גופים כאלה כדי לזכות לפירסום תקשורתי גם על חשבון זה שמבלבלים את הציבור הרחב, בהתחשב באינטרסים שלהם ולא לפי כללי הבריאות הנכונים.

מזונות ממותקים בתחליפי סוכר נטולי קלוריות, מצילים את העולם ממגיפות קשות ביותר ומאריכים את תוחלת חיינו בצורה מאד משמעותית.  כל מי שאומר אחרת, טועה ומטעה, לעיתים קרובות במתכוון.  כמובן שחשוב תמיד לציין שעדיף שאדם יתרגל לאכול ולשתות את מזונותיו ללא כל תוספת המתקה מלאכותית ואפשר להתרגל לכך!!!  אבל שלא נחליף כל שני וחמישי תחליף סוכר אחד בתחליף סוכר אחר, כי תמיד יבוא גורם שיבהיל אותנו שתחליף הסוכר החדש שבחרנו הוא מסוכן יותר מקודמו.  ההיסטוריה הוכיחה זאת ובגדול.

לאלה מכם שמסתפקים בדברינו עד כה – נסכם שאם השתמשתם עד כה באספרטיים ללא כל בעיה, תוכלו להמשיך בכך, חרף כל התבהלה החדשה אודותיו!!!

בבריאות טובה ואיתנה תמיד,

©  פרופ' חיים גמליאל

====================================================

ההמשך מיועד לאלה שרוצים מידע נוסף בנושא ובעיקר תשובות לשאלות אחרות:

הסבר לתרגיל התקשורתי הנוכחי:

דו"ח של JECFA:   זהו הדו"ח המרכזי שיתפרסם ב- 15 ביולי 2023 !!!.  זהו הדו"ח של וועדת מומחים מרכזית של ארגון הבריאות העולמי המכונה JECFA (ועדת המומחים של ארגון המזון והחקלאות המשותפת לתוספי מזון) שהיא האוטוריטה האמיתית בנושא תוספי מזון.  בדו"ח של ועדה זו, הדו"ח המרכזי, יצויין בצורה הברורה ביותר שאין חשש בצריכת אספרטיים על פי המינונים שקבעה ועדה זו בעבר.  בדו"ח המרכזי הזה יצויין במפורש כמה אספרטיים יכול אדם כן לצרוך בבטחה ומה הן הכמויות המוגזמות אשר עלולות להיות מסוכנות לבני אדם בצריכת אספרטיים יומית.

שאלה: זו לא טעות? והרי נאמר שהועדה תזהיר שאספרטיים עלול לסרטן?

תשובה:  זו לא טעות – זוהי האמת לאמיתה. מה שקרה הוא שועדה אחרת של אירגון הבריאות העולמי עשתה תרגיל תקשורתי "מסריח" ושלחה לכל כלי התקשורת את הודעתה הסנסציונית, כדי לזכות בחשיפה תקשורתית ותו לא!!!  אל דאגה, האמת לאמיתה תתברר ביום 15 ביולי שנה זו !!!

מי היא הוועדה הזאת? – המשיכו לקרוא:

 IARC: הדו"ח של ועדה זו יתפרסם גם הוא ב- 15 ביולי, כדו"ח משני ופחות חשוב.  דו"ח זה יבוא מטעם הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC), הזרוע לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי (WHO). קבוצה זו איננה סמכותית בנושא של תוספי מזון, אלא בתחום הכללי של אזהרות  (HAZARDS) מפני גורמי סרטן פוטנציאליים בתחומים שונים.  בדו"ח שלה, אספרטיים יוגדר:  "ייתכן מסרטן לבני אדם" ("possibly carcinogenic to humans").   ועדה זו גם קבעה בעבר שחוסר שינה חשוד כמסרטן וגם שבשר בקר חשוד כמסרטן ושהטלפונים הסלולריים חשודים כמסרטנים – קביעות אלה וקביעות אחרות של קבוצה זו הופרכו פעם אחר פעם בצורה גורפת ותכליתית, שבה נאמר שרק במצבי קיצון לא סבירים תיתכן (אבל לא בטוח) עלייה בסכנה לסרטן.

הבעיה האמיתית:  כלי התקשורת לא הדהדו את הדו"ח הראשי והחשוב באמת,  למרות שידוע כבר שבדו"ח הראשי יצויין בצורה ברורה שאפשר לצרוך אספרטיים ללא חשש וכי רק מי שצורכים אותו בהפרזה קשה (יותר מ- 36 פחיות קולה ביום אחד) עלולים להיכנס לתחום הסיכון (לא בטוח שיחלו בסרטן, אלא שיהיו בסיכון מוגבר).  אבל למה שכלי התקשורת יביאו לנו  את החדשות במלואן כאשר הם יכולים להטריף את דעתנו ולעורר תבהלה???

חשוב גם שנחזור ונסביר שכל המחקרים שניסו להכפיש את האספרטיים בוצעו כמחקרים השוואתיים נחותים, ולא כמחקרי התערבות סיבתיים כפי שהיה צריך באמת.  לכן אסביר כאן עקרון מחקרי חשוב ביותר – ההבדל בין מחקר השוואתי לבין מחקר סיבתי של סיבה ותוצאה.

מחקר השוואתי – Comparative Research:  משווה בין שתי אוכלוסיות ומציין את ההבדלים ביניהן.  דוגמה רלוונטית:  השוואה בין שכיחות הסרטן באוכלוסייה שצורכת אספרטיים לבין אוכלוסייה שלא צורכת אספרטיים.  חולשה:  אלו הם "מחקרים" מסוג ירוד, כי לא ברור אם אספרטיים גרם לעליית התחלואה בסרטן, או אולי נתונים אחרים הם "האשמים", כמו עודף משקל אצל משתמשי אספרטיים, או עישון, או חוסר שינה, או זלילת בשר בקר, או כל הגורמים יחד !!!

מחקר סיבתי התערבותי – Causal Interventional Researchבודק את השפעת הוספת אספרטיים לתזונה של חלק מהאוכלוסייה לעומת מניעת חלק דומה של האוכלוסייה מלקיחת אספרטיים.  יתרון:  אם המחקר נערך בקפדנות, הרי שממנו ניתן לברר באמת אם אספרטיים הוא זה שגרם לעלייה בתחלואת הסרטן.  חולשה:  קשה מאד לקיים מחקר כזה וקשה עוד יותר לנהל מעקב של שנים רבות עם שמירה על תנאי הפתיחה המקוריים.

ולמה הבאתי השוואה זו? – כדי לחזור ולהדגיש, שעד כה, כל המחקרים שהביאו טיעונים נגד אספרטיים, היו מחקרים השוואתיים בעייתיים מאד, שכאמור, ניתן בקלות לפרש את תוצאותיהם על ידי גורמים אחרים כמו גיל הנבדקים, מחלות רקע, משקל גוף, עישון ועוד עשרות סיבות שמערערות את האמינות של מחקרים מעין אלו, שלעיתים קרובות הם מאד מגמתיים וזורעים דיסאינפורמציה.

לסקירת רשימת סוגי הסרטן שבהם הוחשד האספרטיים, נא עיינו בקישור הבא:

https://rotem.org.il/?p=2980

כאמור, כל הטיעונים והחשדות הופרכו ע"י מחקרים עדכניים וע"י גופים ואירגונים בינלאומיים שקבעו שוב ושוב שאספרטם הינו בטוח לשימוש במינונים כפי שנקבעו מעת לעת על ידי ה- FDA וע"י הרשות הבאמת מוסמכת ה- JECFA.

בבריאות טובה ואיתנה תמיד,

©  פרופ' חיים גמליאל