מחקר: ויטמינים לא מאריכים חיים. אולי אפילו מקצרים אותם…

לאחרונה, כמו בעבר, הופצצנו ע"י כל ערוצי התקשורת האלקטרונית והכתובה בידיעה "המהממת" שמחקר "חדש" הוכיח שוב שויטמינים לא מאריכים חיים, אולי אפילו מקצרים אותם. האם הגיע הזמן להפסיק לקחת ויטמינים והשלמות תזונה?

הנה זה קורה שוב: כל כלי התקשורת מתגייסים להוציא שם רע על הויטמינים והשלמות התזונה. בימים האחרונים שוב שמענו בכל ערוץ ורשת של התקשורת ש"מחקר חדש" הוכיח שויטמינים לא רק שלא עוזרים, אלא שהם גם מזיקים וגורמים לקיצור חייהם של אנשים.

לטובת כל אלה שפנו אלי בהיסטריה ובחשש אמיתי, הנה שוב העובדות לאשורן:
א. האם צריך להפסיק לקחת ויטמינים? – אין כל סיבה מוצדקת להפסיק לקחת ויטמינים והשלמות תזונה. אין בהם שום סכנה וכמובן שאין הם "מקצרים" את חיינו כפי שנוטה התקשורת לפמפם לנו. ההיפך הוא הנכון –
ב. האם נכון שהויטמינים לא עוזרים? – להיפך, אלפי מחקרים מוכיחים חד-משמעית שהיום יותר מתמיד יש צורך לקחת השלמות תזונה, אכן, בצורה מבוקרת ורק לאחר התייעצות עם מומחה (פרטים להלן).
ג. אבל המחקר החדש הוא גדול ומקיף ביותר? – לא מדובר במחקר חדש, אלא במיחזור של "מחקר" שפורסם לפני כמה שנים בעיתון JAMA של ההסתדרות הרפואית האמריקאית (פרטים נוספים להלן).
ד. מהיכן מגיעים הפירסומים האלה? – לפי כל העדויות שבידינו המתקפות העונתיות האלה נגד ויטמינים מגיעות מחוקרים מטעם חברות התרופות כשהמתקפה האחרונה הגיעה מאנגליה בה כל העיתונים יצאו ברעש מתוזמן להפליא נגד הויטמינים.
ה. מי גורם לתיזמון הזה? – בעיקר קבוצת חוקרים דניים ובראשם C. Gluud אשר שולחים אחת לכמה חודשים "הודעה לעיתונות" על מימצאי המחקרים שלהם, מבלי להזכיר שאין מדובר במחקר חדש, אלא בפירסום חוזר של "מחקרים" מגמתיים של קבוצת המחקר הזו.
ו. באיזה סוג מחקר מדובר? – לא מדובר במחקר אלא בסקירה ובניתוח סטטיסטי של מחקרים שונים והסקת מסקנות. סקירה זו קרויה Meta analysis.
ז. מה מבקשים החוקרים להוכיח? – החוקרים רוצים כביכול לענות על השאלה האם מחקרים קיימים תומכים בדעה שויטמינים ומינרלים נוגדי חימצון כמו הויטמינים A, C, E ובטה קרוטן והמינרל סלניום אכן מעכבים ניוון והזדקנות והאם יש להם השפעה על תוחלת החיים של המשתמשים בהם ?
ח. כמה מחקרים נכללו בסקירה זו? – החוקרים מצאו 815 מחקרים שפורסמו בהקשר זה, ומתוכם פסלו 747 מחקרים מסיבות מפוקפקות (פרטים להלן), והביאו סיכום רק של 68 מחקרים כאלה, כלומר, רק 8% מכלל המחקרים נכללו בסקירה.
ט. מה היו למשל סיבות לפסילה של מחקרים אחרים? – לדוגמה, 405 מחקרים נפסלו רק בגלל שבהם לא מתו אנשים בסוף המחקר. במחקרי תוחלת חיים, זוהי השגיאה הגסה ביותר שחוקרים יכולים לעשות. פסילה כזאת פוסלת לחלוטין את כל הסקירה הזאת והופכת אותה לחסרת כל משמעות.
י. מה היו מסקנות הסוקרים? –
1. מבדיקת 68 המחקרים שנותרו, עולה שאין לויטמינים השפעה כלשהי על תוחלת החיים ואין בהם כל נזק למשתמשים. אכן, זהו המימצא החשוב ביותר של המחקר הזה!!
2. לאחר שניפו עוד מחקרים ונותרו רק עם 47 מחקרים "מתאימים" הם הגיעו למסקנה ש – 4 אחוזים מאלה שנטלו ויטמין E ושבעה אחוזים מאלה שנטלו בטה קרוטן, ו- 16 אחוזים מאלה שנטלו ויטמין A, היו בסיכון גבוה יותר לירידה בתוחלת החיים.
3. גם בסקירה המצומצמת הם חזרו ואישרו כי אין כל נזק בנטילת ויטמין C והמינרל סלניום.
4. אין הם מציעים כל הסבר הגיוני לירידה השולית בתוחלת החיים, שמא חלילה הם יאלצו להודות שהויטמינים עוזרים.
יא. האם היו כאן עוד ליקויים סטטיסטיים? – בהחלט, רבים. לדוגמה: הערכים המוזכרים הינם על גבול המובהקות הסטטיסטית, ובקלות רבה אפשר להטות את התוצאות גם לכיוון ההפוך ע"י סלקציה שונה של המחקרים הכלולים.
יב. האם היו עוד ליקויים משמעותיים בסקירה זו? – בוודאי:
1. הסוקרים לא עשו הפרדה בין מחקרים בהם נעשה שימוש בויטמינים טבעיים לבין מחקרים שהשתמשו בויטמינים סינטטיים. גרוע מכך, רוב המחקרים שנותרו כלולים בסקירה היו כאלה בהם השתמשו בויטמינים סינטטיים, הידועים כבלתי קבילים.
2. לא נעשתה הפרדה בין מינונים שונים של הויטמינים ואין כל ספק, כפי שמאשרים הסוקרים בעצמם, שמינונים "נורמליים" לא השפיעו לרעה.
3. לא נעשתה הפרדה בין מחקרים בהם הנבדקים היו בריאים לבין מחקרים על נבדקים הסובלים ממחלות רקע שונות.
4. לגבי ויטמין E מודים הסוקרים כי לא מצאו הבדלים בין מינונים רגילים לבין מינונים גבוהים מאד מבחינת הסיכון לתוחלת החיים. עובדה זו מטילה צל כבד עוד יותר על אמינות הסקירה הזו.
5. המחקרים השונים השתמשו בשילובים שונים של ויטמינים ומינרלים ביחד עם הויטמינים הנבדקים ולא נעשה כל אירגון של המחקרים על פי השילובים עם ויטמינים אחרים.
6. לקצר במובן – הסקירה המגמתית הזו מכילה עוד הרבה מאד שגיאות מחקריות גסות לא פחות.
יג. אמנם כל אחד מהויטמינים הנבדקים הינו בעל פעילות נוגדת חימצון, אך לכל אחד מהם יש עשרות פעילויות ביולוגיות שונות מוכחות וכל אלה לא באו לידי ביטוי בסקירה המגמתית הזאת (פרטים נוספים לגבי הפעילות המוכחת של כל ויטמין ניתן למצוא באתר שלנו תחת "קישורים מומלצים", "הספריה האלקטרונית", "ספר הויטמינים והמינרלים לרפואה").
יד. חברות התרופות עומדות בדרך זו או אחרת מאחרי הרעש התקשורתי הזה ועושות כל שיש לאל רופאים מטעמם כדי לשכנע אותנו שלא לקחת ויטמינים מצד אחד, ובמקום זאת לקחת תרופות אשר נזקיהן עולים עשרת מונים על אלה שתוארו אי פעם בקשר לויטמינים. קחו לדוגמה את נזקי הסטטינים לעומת התועלת המכרעת של הויטמין B3 (ראו פרטים בתשובה נפרדת במדור זה).
בסיכום: כאשר נוטלים את הויטמינים והמינרלים במינונים הנכונים ובהתייעצות עם מומחה, תוך ביצוע שינויים בהרגלי התזונה, הדבר תורם תרומה מוכחת וברורה לשיפור הבריאות ולמניעת מחלות. בקורסים השונים אנו מוכיחים זאת וגם מאשרים שוב ושוב שאין כל סכנה נשקפת מלקיחת השלמות תזונה אלא להיפך, מחלות רבות נמנעות וחל שיפור עצום בבריאותנו.

 

© פרופ' חיים גמליאל