טרשת עורקים אצל בני נוער

מחקר שבדק את כלי הדם של כ- 400 קרבנות תאונות דרכים גילה נוכחות של טרשת עורקים גם אצל צעירים בני 16. מה גורם לצעירים לפתח טרשת עורקים בגיל כל כך צעיר?

אני חוזר ומביא כאן את הכותרת למאמר מזעזע המוכיח כי בני הנוער שלנו סובלים כבר מטרשת עורקים (חסימה ו/או הסתיידות) בשל אורח החיים המערבי ובעיקר התזונה הקלוקלת המביאה בעקבותיה חולאים רבים כולל התפתחות של טרשת עורקים במבוגרים, וכפי שמתברר ממחקרים עדכניים – גם בצעירים רבים.

אנו עדים למלחמות פירסום בין חברות שונות המשווקות מזון מהיר. במודעות ענק הן טוענות שכמות הקלוריות במנות ההגשה שלהן איננה כה גבוהה וכי המזון שהן מוכרות הוא בריא. לאחרונה עוד הוסיפו חטא על פשע וציינו שהן עוברות להשתמש בשמן קנולה – השמן הגרוע ביותר לבישול, אפיה וטיגון, כפי שאנו לומדים בקורסים השונים.

בכל הטרנד החדש הזה של שיפור הבריאות אנו עדים לכך שהיועצים התזונתיים של חברות המזון המהיר הינם בורים ועמי ארצות בכל הנוגע למזונות טובים ורעים. הם אינם טורחים להחליף את הפחמימות "הרעות" בפחמימות טובות יותר (לחם מקמח שיפון ו/וא שיבולת שועל ו/או שעורים), את מקורות החלבונים "הרעים" במקורות חלבונים טובים יותר (גבינות קשות, דגים, ביצים, בשר עוף, בשר בקר נטולי תוספות שומניות צמחיות רעות) ואת השמנים "הרעים בשמנים טובים יותר (שמן זית ושמן דקלים).

לדוגמה: במקום "פרנצ' פרייז" (השם האמריקאי/אנגלי לצ'יפס תפוחי אדמה) אפשר להגיש "יזראלי-פרייז", טוגנים ישראליים מבטטה בשמן זית, עם / בלי תבלינים עתירי בריאות, כיד הדמיון הטובה עלינו.

חמורה לא פחות היא הגדלה מטורפת של צריכת משקאות תוססים עתירי סוכר וחומרי צבע וטעם מלאכותיים בכל רשתות השיווק של מזון מהיר. צעירים רבים מגיעים עד מהרה למצב של תנגודת לאינסולין קשה ביותר ואף לכדי סוכרת, טרשת עורקים, יתר לחץ דם והשמנה חולנית. גרוע מכך, צעירים רבים סובלים היום מליקויים בתיפקודי הכליות, כולל אבנים בכליות, בגלל התמכרותם למשקאות תוססים עתירי סוכר, קפאין, צבעי מאכל, חומרי טעם ותמציות קולה.

ומה ישתו הצעירים האלה? נלמד אותם לשתות משקאות בריאות כמו תה ירוק, תה צמחים, מיצי ירקות (איפה ה- V8 האמריקאי? – למה אותו לא מאמצים בישראל? איפה היצרנים או היבואנים שרוצים לעשות הון? – הזדרזו לייצר ו/או לייבא את מיץ הירקות המדהים הזה), מיצי פירות בריאים נטולי תוספות סוכר ובעלי אינדקס גליקמי נמוך (מיץ תפוחים, מיץ אגסים, מיץ קיוי ואגסים, מיץ גויאבה ועוד רבים אחרים). במקרה הגרוע ביותר נשקה אותם במשקאות תוססים שקופים (סודה, שוואפס עם/בלי טעמים טבעיים, סבן-אפ דיאט, ספרייט דיאט ועוד רבים אחרים).

מה נעשה עם צעירים שאינם אוהבים לשתות משקאות חמים של תה ירוק, תה צמחים, מיצי ירקות? – לכל אלה אפשר להכין בקלות גירסה קרה כקרח שתהווה יעילה לא פחות מהגירסה החמה. לדוגמה: מוסיפים חצי כפית עלי תה ירוק לכוס ושופכים 50 מ"ל מים רותחים, ממתינים כ- 5 דקות ומוסיפים קרח ו/או מים קרים מאד. ממתיקים עם תחליפי סוכר בריאים (סוכרלוז, סוכרזית, קסיליטול, מלטיטול – רק לא להוסיף סטביה). על Ice Tea כולם שמעו, ובמדינות רבות הוא מופיע בכל מיני גירסאות, כולל עירוב של טעמים שונים (בטעמי פירות שונים ו/או לימון ו/או נענע ו/או יסמין ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה). ישתו ענווים וירוו.

השינויים הקלים שהצענו יכולים להפוך לקריאה להקמת סטרט-אפ עסקי להכנת מזונות בריאות אמיתיים ולפתיחת דוכני מזון מהיר בריא להפליא אשר יהפוך ללהיט עסקי לא רק בישראל אלא גם בכל העולם כולו, בגלל הטרנד הבריאותי האמיתי השוטף את כל העולם. יש גם הצעות לשמות: "מק-ישראל", "מק-דיויד" ועוד ועוד, כאשר התחילית "מק" מהווה ראשי תיבות של "מזון קל". יש מי שירים את הכפפה?

© פרופ' חיים גמליאל

מועדים לכולסטרול