הנה זה שוב קורה: "מחקר מוכיח שויטמינים אינם עוזרים"

הנה זה שוב קורה: כל כלי התקשורת מתגייסים להוציא שם רע אודות הויטמינים ומשלימי ('תוספי') התזונה. שוב ושוב אנו שומעים וקוראים בכל אתר ואתר כי "מחקרים חדשים 'קובעים סופית' שויטמינים לא רק שאינם מסייעים לשימור הבריאות ולצמצום החולי, אלא שהם מזיקים וגורמים לקיצור חייהם של אנשים".

בריטואל שחוזר על עצמו מידי שנה בשנה מודיעים כלי התקשורת ע 'החדשה המרעישה' מבית מדרשם של עורכי הביטאון הרפואי היוקרתי הזה או האחר אשר יצאו במאמר מערכת בוטה הקורא להפסיק את הנהייה אחר ויטמינים. הם מנמקים זאת בעובדה שבאותו כרך ממש הופיעו 'במקרה' שלוש עבודות שונות שהוכיחו כי נטילת ויטמינים לא רק שאיננה עוזרת אלא היא אף גורמת לנזק!!! מייד, כאש בשדה קוצים, מצטטים כל ערוצי התקשורת האלקטרונית והכתובה את המאמר "החדש" הזה ופוצחים בהספד על הויטמינים. על הדרך, הם מלגלגים על מיליוני צרכנים בעולם אשר לטענתם, משחיתים כספם לריק מתוך האשליה שלקיחת ויטמינים תגרום להם להיות יותר בריאים ואף תאריך את תוחלת חייהם.

קהל תלמידי, קוראי ושומעי חרד לדעת, האם אמת נכון הדבר שהמדע הוכיח שאין במשלימי התזונה כל תועלת? כאן אצטרך לאכזב את יקירי – הפעם אסתפק בתשובה קצרה וחותכת, ולא אדון בפרטי פרטים של 'המחקרים הנאורים' הללו על מנת להוכיח שוב ושוב כי גם הפרסומים האחרונים הללו, ללא יוצא מן הכלל, נועדו לזרוע בלבול ומבוכה בקרב הקהל הרחב במטרה להניא אנשים מנטילת ויטמינים והשלמות תזונה חיוניות.

 האם צריך להפסיק לקחת ויטמינים? – לא ולא! אין כל סיבה מוצדקת להפסיק צריכת ויטמינים והשלמות תזונה שהומלצו ע"י מומחה. אין בתכשירים תקניים כל סכנה, אם נצרכו לאחר ייעוץ מקצועי. כמובן שאין הם "מקצרים" את חיינו כפי שנוטה התקשורת לפמפם לנו – ההיפך הוא הנכון !!!

 האם נכון שהויטמינים לא עוזרים? – ההיפך הוא הנכון, אלפי מחקרים מוכיחים חד-משמעית שהיום יותר מתמיד יש צורך חיוני ביותר בצריכת השלמות תזונה, כמו מולטי-ויטמין[1] או תכשירים מקבילים למניעת מחלות ולשיפור המצב הבריאותי בתחומים רבים!!! שוב, יש לעשות זאת בצורה מבוקרת ורק לאחר התייעצות עם מומחה.

 אבל המחקרים החדשים גדולים, מקיפים ונחרצים נגד הויטמינים? – לא מדובר במחקרים ראויים, אלא ב'מתחזים' להיות כאלו (כפי שיוכח מייד) ממש כפי שנעשה בעבר, עת עסקו כלי התקשורת במיחזור של 'מחקר' שפורסם לפני כמה שנים בכתב העת JAMA – ביטאון ההסתדרות הרפואית האמריקאית – ראו תשובה מלאה על כך באתר מכון רות"ם בקישור הבא:

מחקר: ויטמינים לא מאריכים חיים. אולי אפילו מקצרים אותם

 מה הוא מקורם של הפרסומים הללו? – לפי כל העדויות שבידינו, המתקפות העונתיות הבלתי-נלאות הללו כנגד ויטמינים מגיעות מחוקרים 'מגויסים' מטעם גופים מסחריים אינטרסנטיים!!! מרבית הפירסומים הללו מגיעים מעורכי הביטאון של 'איגוד הרופאים הפנימאים' האמריקאי שפעילויותיו השונות ממומנות היטב על ידי חברות אלו. גם החוקרים החתומים על המאמרים 'החדשים' מצהירים בצורה ברורה כי 'מחקריהם' מומנו חלקית ע"י גופים מסחריים.

האבסורד הוא שכמעט מידי יום ביומו, הצוות שלי ואני נתקלים באנשים שפונים אלינו לייעוץ ולהדרכה ובתהליך האנמנזה הם מספרים שהרופאים אמרו להם לא לקחת ויטמינים ולהעדיף תרופות לסוכרת בשלב מוקדם, או תרופות לאיזון שומני דם או תרופות לבעיות מטבוליות שונות ולא להאמין שתזונה נכונה ומשלימי (תוספי) תזונה יכולים לעשות את השינוי בצורה טבעית יותר ואף יעילה יותר.  חזרנו והדגשנו שהספרות המדעית מביאה עשרות אלפי מאמרים מדעיים קליניים מבוקרים בהם מוכח שחסרים של ויטמינים שונים הם הם הגורמים להחמרת מצבים רפואיים אלו.

אם לטענתך יש אלפי מחקרים כאלה – מדוע אמר לאחרונה אחד מהרופאים המפורסמים בארץ, בראיון בתוכנית טלויזיה שהוקדשה לנושא, שאין שום מחקרים שמוכיחים את פעילותו של ויטמין C למשל?

התשובה היא פשוטה – כי הוא כמו רוב הרופאים מחפשים את המאמרים על ויטמינים ומשלימי תזונה בכתבי עת מדעיים רפואיים ולא בכתבי עת מדעיים שעוסקים בדיוק בתחום של הביוכימיה של התזונה במצבים קליניים שונים – בהרצאות השונות (חלקם ניתן לצפות ביוטיוב) אני מונה למעלה מ- 30 כתבי עת מדעיים מהשורה הראשונה שעוסקים במחקרים בנושאים אלו (אמריקן ג'ורנל אוף קליניקל נוטרישן, קליניקל נוטרישן, בריטיש ג'ורנל אוף נוטרישין ועוד ועוד).

ועכשיו שימו לב לעובדה המדהימה הבאה: רק על ויטמין C יש מעל  60 אלף (כן, מעל שישים אלף!!!) עבודות מדעיות שמוכיחות שלויטמין C למעלה מ- 300 פעילויות ביולוגיות / רפואיות בגופנו !!!  לא מאמינים לי – הנה לחצו על הקישור הבא ותגיעו לאתר PubMed, אתר הסיפריה הרפואית הלאומית האמריקאית, שמהווה האוטוריטה המובילה בעולם המדע לגבי פירסומים מדעיים.  הנה הקישור:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=vitamin+c+ascorbic+acid

אז איך זה שרופא בכיר בישראל, מפורסם בידיעותיו הרבות בתחומו, מגלה כלפי כל העולם את בורותו בתחום הויטמינים ומשלימי התזונה???  התשובה היא עצובה וגם פשוטה – בניגוד למה שהנהגתי באוניברסיטת שיקגו, בה הנהגתי שכל סטודנט לרפואה ילמד שנה שלמה על הביוכימיה של התזונה, כולל הביוכימיה של ויטמינים ומינרלים והמטבוליזם שלהם בגופנו והפעילויות הרפואיות שלהם, בניגוד לכך, אף אחד מבתי הספר לרפואה בארצנו לא טורח כלל ללמד את הרופאים לעתיד את התחום הזה, ומשאיר אותם טרף קל לחברות התרופות ששוטפות את מוחם במידע "מדעי" על נפלאות התרופות, מידע שנכנס יפה מאד לחלל הריק שנוצר מהבורות בכל הקשור לידע המדעי הרלוונטי בנושא משלימי (תוספי) התזונה!!!

לאחרונה, בכל תקופת הקורונה, אני נחשף מידי יום לכנסים בזום בחסות חברות התרופות שבהם כביכול מלמדים את הרופאים (בעיקר את רופאי המשפחה) על נפלאות תרופות שונות.

נתקפתי בהלם כאשר גיליתי עם הזמן שלתרופות החדשות לסוכרת מקדישים מאות כנסים כאלה, כאשר כמעט בכל יום, מופיע רופא אחר שמתאר את נפלאותיה של אותה תרופה, שוב ושוב ושוב ושוב – כן, מידי פעם מחליפים את המרצים אבל הנושא הוא אותו נושא – נפלאות התרופה X, אותה תרופה, בשינוי אדרת, פעם בכנס סוכרת, פעם בכנס יתר לחץ דם, פעם בכנס רפואת נשים, פעם בכנס סוכרת בשם קצת שונה, פעם בכנס אנדוקרינולוגי בשם קצת שונה, פעם בכנס לרפואת קשישים, פעם בכנס לרפואת נשים – שוב ושוב ושוב על אותה תרופה.

כשאתה מעז להשחיל שאלה על תופעות לוואי קשות שהצוות שלי ואני גילינו על התרופה הזאת, הרופאים המרצים עונים אותה תשובה – לא ידוע במחקר המדעי על שום תופעת לוואי כזאת…  טוב, על הנושא הזה נכתוב בפעם אחרת ונציין מפורשות את שמות התרופות שמופיעות בכנסי "שטיפת מוח" של חברות התרופות לרופאי המשפחה וגם נביא נתונים על מודרכים שלנו שסבלו מתופעות לוואי קשות ביותר ועולם הרפואה מתעלם מכך, עד שיקום גוף בעל כוח ויציג את נתוני האמת ויגרום לזעזוז כלל עולמי מתחסד – "איך לא ידענו שהתרופות הללו גורמות…"

חשוב ביותר:  תרופות מצילות חיים ומאריכות חיים, לכן מעולם לא אמרתי למודרכים שלי להפסיק תרופות.  בעיקר הדבר קריטי ביותר לומר לכל מטופל ביתר לחץ דם – אל תעזו להפסיק או לשנות מינונים של תרופות ליתר לחץ דם!!!  זיכרו – הפסקת תרופות אלו גורמת במקרים רבים לאירועים לבביים או מוחיים קשים ביותר, עד כדי מוות ואף גרוע מכך – עד כדי נכות קשה וגרועה ממוות!!!

יחד עם זאת, אני אומר למטופלי סטטינים שהם "חייבים" לקחת קואנזים קיו-10, כי כך קבעו אלפי עבודות מדעיות, וגם למטופלי התרופה הנפלאה (באמת!!!) מטפורמין שעליהם לקחת בקביעות בי12, כפי שקובעות מאות עבודות מדעיות בנושא, וכן שקומפלקס ויטמיני B הוא חיוני לאיזון ביוכימי של מתווכים עצביים במוח (כולל סרוטונין, דופמין ואחרים) לפני שמתחילים תרופות כמו פרוזק, לאיזון סרוטונין במוח, או אפילו בזמן שלוקחים את התרופות הללו, כי כך קובעים עשרות מאמרים מדעיים בנושא ועוד ועוד.

לכן, כאמור, התייעצו רק עם מומחים שמכירים לפניי ולפנים את אלפי העבודות המדעיות שמתפרסמות בלמעלה מ- 30 כתבי עת מדעיים בנושא של ויטמינים ומשלימי (תוספי) תזונה, לפני שאתם נבהלים ממאמרים "מטעם" שמחדירים פייק ניוז למוחות הרופאים שלא שיננו אפילו לא מאמר מדעי אמיתי אחד בנושא של משלימי תזונה, ממקורות מדעיים מקצועיים אלא בונים את הידע שלהם ממקורות שהם משת"פים של חברות התרופות!!!

עם כל שנאמר לעיל – ניסיתי להיות מאופק ביודעי עד כמה מסוכן לצאת נגד חברות התרופות!!!  ודי לחכימא ברמיזא.

בברכת בריאות טובה ואיתנה תמיד!

©  פרופ' חיים גמליאל