האם לחסן שוב את הילדים נגד פוליו בגיל 7 שנים?

רבים פונים בשאלה האם לחסן את ילדיהם פעם נוספת בחיסון נגד הפוליו בגיל 7 שנים, לפי תוכנית משרד הבריאות, לאור העובדה שכל הילדים חוסנו כברבתקופת הינקות נגד הנגיף? התשובה לכך צריכה להיות תכליתית: כן, בהחלט לשוב ולחסן אם זוהי ההמלצה של הרופא המטפל!!!

איזה חיסונים נגד פוליו קיימים?
מאז שנות החמישים של המאה הקודמת קיימים שני סוגי חיסון יעילים נגד פוליו: חיסון חי מוחלש (OPV) הניתן בטיפות דרך הפה וחיסון מומת (IPV)  הניתן בזריקה לשריר.

כמה חיסונים כוללת תכנית החיסון השגרתי נגד פוליו בישראל כיום?
החיסון לפוליו ניתן בארבע מנות בתקופת הינקות (בגיל 2, 4, 6, ו-12 חודשים) ומנת דחף נוספת ניתנת במסגרת חיסוני כיתה ב' בגיל 7. עד גיל שנה ניתן החיסון  לפוליו בתרכיב משולב ("החיסון המחומש") המכיל בנוסף  את החיסונים נגד דיפתריה, טטנוס, שעלת, והמופילוס אינפלואנזה B. בכיתה ב' – ניתן החיסון בתרכיב המשלב בתוכו את החיסונים לדיפתריה, טטנוס, ושעלת.
בעקבות הופעת הנגיף בשפכים מהלך שנת 2013-2014 חודש מתן החיסון החי מוחלש במסגרת שגרת החיסונים. החיסון החי מוחלש (bOPV) ניתן לילידי יולי 2013 ואילך בשתי מנות: מנה ראשונה בגיל 6 חודשים ומנה שניה בגיל 18 חודשים.

כלי התקשורת, באצטלה של מגיני זכות הציבור לדעת, מראיינים מומחים שונים בנושא, אך מקפידים גם להביא דעות של אלה שמתנגדים לחיסון. לקהל הרחב קל יותר להתחבר לדעות של המתנגדים בעיקר משום שהן מציגות סכנות דמיוניות, בבחינת צל הרים כהרים, שעלולות לקרות לילדים המתחסנים ובכך גורמות לפחד ולבלבול רב בקרב הציבור. אין ספק גם שמשרד הבריאות איננו מצטיין בהסברה לציבור הרחב ותורם גם הוא לבלבול שנוצר בקהל.

כל הדעות נגד החיסון מוכרות לי היטב, אך אינני מתכוון להיכנס לפרטי פרטים של הוויכוח הארכאי הזה (בו צפינו כבר פעמים רבות בעבר, בארץ ובעולם) אלא להעביר מסר תכליתי וחד משמעי: הפסיקו את המאמצים שלכם לקבוע עמדה על סמך ויכוחים תקשורתיים, ועשו לכם ולילדיכם טובה ומהרו לחסן אותם.

אלה מבין הקוראים שאינם מכירים אותי עלולים להסיק מכך שאני סתם נוקט עמדה שרירותית ורגשית (ואולי בגלל שאני פגוע פוליו מאז גיל שנתיים) וכי אינני מוכן להתמודד עם הטענות של המתנגדים לחיסון. לאלה אומר רק זאת, בהכשרתי אני וירולוג מומחה לנושא של וירוסים בכלל ולנושא של וירוסים גורמי סרטן בפרט ופרסמתי על כך עבודות שונות וגם קבלתי על כך פרסים שונים (חפשו בגוגל: Gamliel + Leukemia). הדעה שאני מביע כאן היא דעת מומחה בתחום ואיננה מושפעת מאינטרס כזה או אחר.

לכן, הקפידו לחסן שוב את הילדים בגיל 7 שנים על פי התוכנית, אך זכרו המלצה אחת חשובה שאני נותן לגבי כל חיסון:
מספר ימים לפני החיסון וגם במהלך החיסון ושבוע נוסף לאחר החיסון, הקפידו שילדיכם יקבלו תזונה עתירת חלבונים. תזונה כזאת תספק לילד מלאי מספיק של אבני בניין לייצור שוטף ויעיל ביותר של נוגדנים בהשראת החיסון! בדרך זו יפחתו למינימום תופעות הלוואי, אם היו כאלו בעבר, המתלוות לקבלת חיסונים שונים!!!

הערה: משפחות שבהן ילדים ואנשים פגועים במערכת החיסון או כאלה שמקבלים טיפולים לדיכוי מערכת החיסון, חייבים לקבל ייעוץ מקצועי אמין לגבי השאלה אם גם לילדיהם מותר לקבל את החיסון.