איזה מצות נעדיף בפסח?

matzah

איזה סוג מצות עדיף לאכול בפסח? האם מצות מקמח כוסמין עדיפות על פני מצות מקמח חיטה? האם מצות מקמח שיבולת שועל עדיפות? ידוע שבשבולת שועל אין גלוטן, ויש בעיה הלכתית עם זה. האם יוצאים ידי חובה במצות כאלו שאין בהן גלוטן?  – נודה לתשובתך.

אני ממליץ לצרוך מצות רגילות לפסח ולא לחפש אחר קמחים אחרים מהסיבות הבאות:

א. קמח כוסמין איננו בריא יותר מקמח חיטה, כמו שאמרו חכמים והרמב"ם: "כוסמין מין חיטין".

            ואכן, קמח כוסמין כמו קמח חיטה מכיל כמות גבוהה של עמילן.

ב. אכן, קמח שיבולת שועל במקור הינו ללא גלוטן ומסמנים אותו כמכיל גלוטן רק בגלל שהוא

            מעובד במקומות שבהם מעבדים קמחים מכילי גלוטן !!!

ג. לא ידעתי שקמח מדגן שאינו מכיל גלוטן הינו בעייתי מבחינת יציאת ידי חובת מצה.

         והרי נאמר במשנה:

            משנה. "אלו דברים שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח:
            בחטים, בשעורים, בכוסמין, ובשיפון, ובשיבולת שועל".
           גמרא.  "תנא: כוסמין מין חיטין, שיבולת שועל ושיפון – מין שעורין".
                                           תלמוד בבלי מסכת פסחים דף לה עמוד א

ד. קמח שיבולת שועל אכן בריא יותר אבל אינני ממליץ עליו מאחר והיצרנים דורשים מחירים

            מטורפים ממש: חבילה של 500 גר' עולה 40 עד 60 ש"ח !!! אם נשווה זאת למחיר

            של המצות הרגילות (אשר הן אמנם מסובסדות) הרי שעבור חבילה של 2.5 ק"ג מצות

            נשלם בקמח שיבולת שועל 200 עד 300 ש"ח במקום 30 ש"ח לחבילת מצה רגילה!!!

            אותם שיקולים נכונים גם לגבי מצות מקמח שיפון!!!

ה. למרות הקביעה המדעית שקמח שיבולת שועל אינו משבש את רמות הסוכר כמו קמח חיטה,

            יש לזכור שמאכל של 3 מצות כאלו בארוחה כן ישבש את רמות הסוכר בדם, כי גם

            אם יש בקמח זה פחות עמילן, הרי שהמעט שבו יעלה את רמות הסוכר בדם וישבש

            את האיזון של סוכר ואינסולין בדם. יחד עם זאת, פחמימות מורכבות כדוגמת הבטא גלוקן

            של שיבולת השועל – אם צורכים מהן כמות גדולה, בפרק זמן קצר, גם הן מעלות את רמת

             הסוכר בדם.

ו. מצות מקמח חיטה רגיל (לקמח מלא אין יתרון) – אפשר להשתדל לאכול אותן תמיד עם הרבה ירקות

            (חיים או מבושלים – מטבוחה, סלט טורקי, שקשוקה עם הרבה ירקות ועוד) ובכך להפחית

            בצורה משמעותית את המספר של מצות שנצרכות בכל ארוחה.

ז. במקרה קיצוני של נטיה לסוכרת, אפשר לקחת תכשיר שמונע העלאת רמת הסוכר בדם

            לפני הארוחה. מדובר בתכשירים שפעולתם טבעית לחלוטין ומסייעת למנגנון

            הטבעי של איזון הסוכר בדם. לדוגמה: "חילבה + כרום" של חברת אלטמן. נוטלים

            קפסולה אחת 20 דקות לפני הארוחה (ועדיין יש להשתדל שלא להגזים בכמות

            הנצרכת של מצות).

ח. וחוץ מזה – הרי זהו חג החירות – אפשר בחג זה לתת מעט "חירות" בנושא סוג המצות,

            כדי ששמחת הנפש תהיה שלימה בחג הזה (כמובן ללא הגזמה בחירות…).

בברכת חג שמח וכשר בבריאות טובה ואיתנה תמיד

© פרופ' חיים גמליאל

6 תגובות