סילן = דבש תמרים – האמנם תחליף לסוכר?

האם דבש תמרים, 'סילן תמרים', מומלץ כתחליף לסוכר, לכל אדם ולחולי סוכרת? – בשל הפניות הרבות בנושא זה, אני מביא כאן את התשובה החד משמעית…

באחד הימים האזנתי ברדיו לפינת בריאות של 'רב' המגדיר עצמו 'מומחה' לבריאות ומקבל אנשים לטיפול בקליניקה הפרטית שלו. בין כל ההמלצות השגויות הרבות שנתן הייתה ההמלצה לחולי סוכרת להשתמש בסילן תמרים במקום בסוכר. הדבר עורר בי פלצות.

אני מניח כי רבים ממאזיני אותה רשת מקבלים את ההמלצות שלו כתורה מסיני ולכן לא ירחק היום שבו יגלו מאזינים חולי סוכרת כי השימוש בסילן לא רק שלא עזר להם לאזן את הסוכר בדמם כמובטח אלא גרם לסוכר בדמם להגיע לשיאים חדשים. מה שלא יודע אותו 'מומחה', ומה שלא יודעים הרבה מטפלים וטבעונים הנותנים המלצה כזאת, הוא שכל הפחמימות שבתמרים הן סוכר רגיל (סוכרוז), שחילוף החומרים שלו בדם מבוצע רק בעזרת האינסולין. אצל חולי סוכרת, הלבלב איננו מפריש אינסולין, או שהאינסלין אינו פעיל, או שיש להם תנגודת חריפה לאינסולין ולכן סוכר התמרים אינו מוחדר לתוך התאים ונותר בזרם הדם ומשבש את רמות הסוכר בדם, ולכן עליהם להימנע ממנו ממש כמו מסוכר רגיל.

אך יש לזכור שבתזונה מאוזנת ואחראית, מותר לחולי סוכרת הכל ובלבד שישמרו על איזון רמות הסוכר בדם. המלצה אחת חשובה – פנו למומחים אמיתיים ובקשו שיתאימו לכם מינון נכון של ויטמיני B, ובעיקר B3, ושל המינרל כרום החיוני לפעילות האינסולין. אל תופתעו אם תגיעו להישגים מרשימים באיזון רמות הסוכר בדם ובעיקר להורדת ערכי Hemoglobin A1C בעזרת משלימי (תוספי) תזונה אלו לא פחות טוב מאשר עם תרופות.

ידוע לי שמדי פעם מופיעות כתבות המפליגות בתיאור תכונות הבריאות של התמרים, אך יש לחזור ולהזכיר כי מדובר במחקרים מגמתיים ושנויים במחלוקת באשר לדרך ביצועם. יתרה מזאת, אין בכפית אחת של סילן תמרים כדי לתת שפע של חומרי רפואה, כפי שיש טוענים, אך היא מכילה כ- 90 אחוז סוכר. גם הגזמה באכילת תמרים אינה מומלצת, כי התמרים מכילים בין 40 ל- 60 אחוז סוכרוז (דו-סוכר), זהה ממש לסוכר הלבן הביתי. אדגיש שוב, למרות פירסום מחקרים הממליצים לאכול עד 100 גרם תמרים ליום, כדאי שנדע שמחקרים מגמתיים אלו בוצעו בדרך שאיננה קבילה, ודי לחכימא ברמיזא !!!

כפי שאני מלמד בקורסים השונים, במקום תמרים נעדיף שזיפים אמריקאיים כהים. סליחה על חוסר הפירגון לתוצרת הארץ. יזמים מוזמנים לגדל בישראל את השזיפים האמריקאיים הכהים. מובטח להם עושר רב וגם אושר ובריאות. כמו כן, נעדיף לאכול פירות יער כהים (לא מסוכרים) – כולם עניים בסוכרים פשוטים ועשירים מאד בחומרי רפואה מעולים ובעיקר בנוגדי חימצון המסייעים במניעת מחלות, מניעת ניוון והזדקנות, ומניעת סרטן לסוגיו השונים.

© פרופ' חיים גמליאל

14 comments

  • דבורה בורוכוב

    מסקרן אותי איזה דברי מתיקה אפשר לאכול או לחילופין להכין?

    • פרופ' חיים גמליאל

      ישנם דברי מתיקה רבים על בסיס של סוכרים כוהליים. לדוגמה: סוכריות ללא סוכר, מסטיקים ללא סוכר, חלבה ללא תוספת סוכר. לרשימה זו יש להוסיף גרנולה ללא תוספת סוכר – לחפש מתכונים באינטרנט ולהיזהר מאלו שמכילים הרבה דבש והרבה סילאן תמרים!!

  • אילנית ממן

    למדתי בכמה קורסים שלך והייתי רוצה לדעת מה דעתך על שיטת פלאו השיטה הקדמונית והאם אתה תומך בעקרונותיה?
    אודה לתשובתך
    אילנית

    • פרופ' חיים גמליאל

      תזונת הפלאו הינה תזונה הפוכה מזו של הטבעונות – היא ממליצה להעדיף צריכת מוצרים מן החי (בשר, ביצים, דגים, מוצרי חלב ) כמו גם אגוזים, פירות וירקות. בתזונת הפליאו נמנעים מדגנים (כל מיני המאפה מקמחים שונים), מקיטניות, סוכרים ועמילנים, שמנים צמחיים מעובדים ועוד. אמנם יש יתרונות מסויימים לתזונת פליאו (תזונה דלת מזונות מעובדים רעים, למשל) אך אין לתמוך בתזונה כל כך לא מאוזנת, ממש כפי שאין לתמוך בתזונה טבעונית קיצונית. בשני סוגי התזונה הללו מגיעים מהר מאד לחסרים תזונתיים אשר גורמים עם הזמן להתפתחות מצבי חולי קיצוניים.

    • פרופ' חיים גמליאל

      להלן תגובתו של פרופ' אבירם כפי שנשלחה אלי:
      א. לא מדובר במחקר אלא בפילוט מחקרי – ניסוי ראשוני שאין להסיק ממנו מסקנות
      ב. מדובר בפירסום שמומן ע"י איגוד הדקלאים – איגוד מגדלי התמר בישראל
      ג. אין להמליץ לאנשים לאכול 100 גרם של תמרים ליום !!!
      ד. פרופ' אבירם מגביל את הצריכה של תמרים לכל אדם בריא ל- 2 עד 3 יחידות ליום בלבד!!!
      ה. אסור להמליץ לאכול תמרים לסוכרתיים או למוגדרים כטרום סוכרתיים – אנשים עם תנגודת לאינסולין
      האם מישהו סבור שפרופ' אבירם מיוזמתו פנה אלי להבהרות אלו? בוודאי שלא. הוא עשה זאת רק לאחר שהתרעתי בפניו על הנזקים החמורים שהפירסום המסחרי הזה, בחסותו, כבר עשה לאנשים רבים !!!

  • רחל פאוסטר

    אודה לעצותיך לגבי צמחונים, כיצד ניתן להגיע לכמות החלבונים הנדרשת ואלו תוספי מזון חשובים
    נהנית מאד לשמוע אותך ברמת גן
    תודה

    • פרופ' חיים גמליאל

      כפי שציינתי לא אחת – טבעונים אינם יכולים להשלים את מכסת החלבון היומית שלהם רק ממזון מן הצומח. לכן, מומלץ מאד שיצרכו לפחות 40 גרם חלבון זמין וטוב מתכשיר שנקרא אבקת חלבון מסויה – בה החלבון הינו זמין ביותר ונספג בקלות מהמעיים לזרם הדם ומשם לכבד ולשאר הרקמות. צמחונים שאוכלים ביצים ו/או מוצרי חלב יכולים בנקל להשלים את מכסת החלבון היומית שלהם ממוצרים אלו.

  • אתי

    האם בעצם עלינו להסיק שזה בזבוז כסף לקנות לחמים שעולים פי 2 מלחם חיטה רגיל? יש מגוון רחב של לחמים היום.האם יש לך המלצה על לחם שיפון/מלא שאכן יהיה שווה להכניסו גם לתזונת ילדים וכמובן לשלי?

    כמו כן,גפ אני עברתי לסילאן לאור כתבות ופרסומים רבים. האם סילאן ללא תוספת סוכר גם לא מומלץ? אשמח להמלצות על ממתיקים אחרים שניתן לשלב בעוגות וכו"…
    תודה מראש

    • פרופ' חיים גמליאל

      אכן, זהו ביזבוז כסף לקנות לחם חיטה מסוגים שונים. במרכולים מופיע לחם שיפון 100 אחוז של חברות שונות כולל חברת ליבו, ברמן, ד"ר מארק ועוד. כיום יש גם לחם שעורה 100 אחוז של ד"ר מרק. באשר לסילן תמרים – גם ללא תוספת סוכר הוא גרוע כי סילן תמרים טהור מכיל לפחות 60 אחוז סוכר מסוג "סוכרוז" (זהה לחלוטין לסוכר הלבן בביתנו). קיימת רשימה ארוכה של תחליפי סוכר בריאים וטובים ביותר, כולל סכרין, סוכרזית, מתוק וקל, סוכרלוז, סוכרה דיאט, סוכרה לייט, אספרטם ועוד. חלקם בצורת גבישית (כדורים או שקיות) וחלקם כתכשיר נוזלי. ניתן להשיג במרכולים השונים במדפי הדיאט, או בבתי טבע.

  • צהריים טובים מאוד נהנתי מסודרת ההרצאות שקיימת בגן יבנה.יישר כח.שאלתי היא לגבי חלבונים ממי גבינה שהמלצת לקנות.בכמה להשתמש??ואחרי הליכה/ריצה של שעה בכמה מומלץ להשתמש בחלבון??!! תודה ויום טוב

    • פרופ' חיים גמליאל

      כאמור, מומלץ לכל אדם לצרוך כארבעים עד חמישים אחוז מתצרוכת החלבון היומית בצורת חלבון מי גבינה. מינון יומי לאדם עומד על לפחות 1 גרם לכל ק"ג משקל גוף (המינון העדכני צריך לעמוד על 1.5 גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף, או יותר מזה, אם מדובר באדם שמקיים פעילות גופנית קבועה וממושכת). לכן, אדם ששוקל 70 ק"ג יכול לצרוך לפחות 30 גרם חלבון מי גבינה ליום (בתנאי שאת השאר הוא מקבל ממזונות מכילי חלבון). מייד לאחר פעילות גופנית אפשר ורצוי לצרוך לפחות 25 גרם חלבון מי גבינה. לאדם שאינו צורך מספיק מזונות מכילי חלבון, ההמלצה תהיה שאת כל כמות החלבון היומית יקבל מחלבון מי גבינה. יש לזכור שחלבון ממי גבינה הוא "נקי" יותר וקל יותר לעיכול ממזון עתיר חלבון (בשר בקר, עוף, דגים, ביצים, גבינות).

  • תודה על כל הכתבות והתשובות היפות והנכונות.
    החכמת אותי מאד לגבי מוצרים מסויימים.
    יישר-כוח