מורה נבוכי החיסון 3 – תגובה לטיעוני רופאה שמתנגדת לחיסון לקורונה

רבים הספיקו לקרוא את הפוסט של הרופאה ההמטולוגית שמערערת על הנחיצות של החיסון, תוך שימוש בשורה של טיעונים כביכול מדעיים מופרכים.  בדיקה קלה מגלה שהטיעונים הללו רחוקים מאד מן האמת המדעית כפי שהיא מוכרת למומחים באימונולוגיה. אנו מכבדים דעתו של כל אדם, אבל לא כאשר היא מבוססת על מידע שגוי במעטה מדעי…

הייתי מתעלם מפוסט כל כך מלא שגיאות מדעיות אבל ההודעה הזו שלה נוצלה עד תום ע"י גורמים אינטרסנטיים שמתנגדים לחיסונים. במקום להתייחס לתוכן השגוי לחלוטין של הודעתה, גורמים אלו נלהבים להציג שוב ושוב את העובדה שרופאה/המטולוגית מן השורה מתנגדת לחיסון. יתרה מזאת, גם בראיונות שנעשו עם הרופאה, היא חזרה וטענה שהיא לא עושה זאת מתוך מניעים אידיאולוגיים אלא בגלל חששות מבוססי מדע, כאשר גם בראיונות היא חוזרת על אותן שגיאות שוב ושוב בטענה שגם קולגה אימונולוג שאיתו התייעצה אמר לה שהיא צודקת.  אתמהה!!!

 טענה:  הסיכון מהנגיף עבור רוב האוכלוסייה קטן בהרבה מהסיכון שיש במתן תרופה שלא עברה את השלבים המקובלים. 

תגובה:  על הטענה הזאת, מפי רופאה אין צורך להגיב אלא להזכיר למי שנוטה לשכוח כמה עובדות: קרוב לשני מיליון[i] מתים בעולם מהנגיף בפחות משנה לא נחשב סיכון מוגבר?  האם הדיווחים שמיליונים רבים מאלו ששרדו את המחלה יישארו נכים ופגועים מהנגיף[ii] גם אם לא סבלו מתסמינים קשים של המחלה, לא נחשב סיכון מוגבר?

באשר לטענה שהחיסון לא עבר את השלבים המקובלים של האישרור, זוהי טענה מגוחכת אם משחזרים את כל השלבים שהחיסון עבר[iii], ובעיקר את העובדה שהוא קיבל את האישור של ה- FDA.  הטעות נובעת מכך שהרופאה הנכבדה עדיין לא הפנימה שמדובר בטכנולוגיה שונה לחלוטין מזו שהייתה בעבר והיא תהפוך על פיה את שיטת הפקת החיסונים ותחסוך שנים רבות שבוזבזו בעבר עד להוכחת היעילות והבטיחות של החיסונים.

טענה: החיסון עלול לגרום לתגובה אוטואימונית חריפה נגד השרירים. לדוגמה: המחלה שנקראת – Duchenne Muscular Dystrophy.

תגובה:  טענה זו מעידה על טעות בכל הקשור למנגנון הפעולה של הנגיף ולהתפתחות מחלה אוטואימונית.  בקצרה:  המקטע של mRNA מוזרק לתאי השריר בזרוע, חודר לתאים, גורם להם ליצר חלבון זר זהה לחלבון 'היתד' (Spike) של הנגיף. חלבון זה מורחק מהתאים ונחשף למערכת החיסון שמייצרת נגד החלבון הזה נוגדנים אשר יגנו בעתיד מפני הנגיף החי.

שאלת השאלות – איך באמת מוצג החלבון בפני מערכת החיסון? מומחים שבדקו זאת,[iv]  מדגישים שיציאת החלבון אל חוץ התא יכולה להיעשות באחת משתי דרכים: או פשוט להיות מופרש החוצה מהתאים כחלבון חופשי, או שהוא יוצג על גבי קרום התא (ממברנה) ע"י מערכת מיוחדת (MHC).

בדרך הראשונה: החלבון מופרש אל מחוץ לתא והוא מזוהה מייד ע"י תאי מערכת החיסון כחלבון זר. באיזור החוץ תאי הזה הוא פוגש תאים אחרים של מערכת החיסון, בעיקר 'תאים מציגי אנטיגנים' APC (Antigen Presenting Cells) שמציגים אותו בפני תאי מערכת החיסון (Plasma Cells) שיודעים לייצר נוגדנים ספציפיים נגד החלבון (הסבר תמציתי בלבד).

בדרך השנייה:  חלק מהחלבון יוצג למערכת החיסון ע"י מעורבות של מערכת ה- MHC.  למי שמתעניין כדאי לקרוא בהרחבה על הנושא של "הצגת אנטיגן בקרומי תאים ע"י מערכת  ה- MHC".  בקצרה: בשרשרת של תהליכים, החלבון שנוצר בריבוזומים מגיע לרשת האנדופלסמטית שם הוא פוגש חלבון מיוחד (MHC Series I) אשר "מכסה" אותו ומציג רק את האפיטופ שלו (הקצה האנטיגני) ואחר כך "מסיע" אותו אל עבר קרום התא שם הקומפלקס הזה (חלבון חדש וחלקיק MHC) מתיישבים ע"ג קרום התא כאשר רק האפיטופ של החלבון החדש מוצג כלפי חוץ ומונגש לאינטראקציה עם תאי מערכת החיסון, בעיקר תאי B שמייצרים נוגדנים נגד החלבון הזר הזה.

מדוע קורה התהליך המסובך הזה? – בדיוק כדי למנוע תגובה אוטואימונית של מערכת החיסון נגד התא שמציג על פניו את החלבון הזר. בעזרת מערכת ה- MHC, החלבון הזר מוצג בצורה מאד מאד זהירה ומיוחדת.  אם לא היה בגופנו מנגנון הגנה כל כך מופלא, היו כמעט כל תאי גופנו הופכים להיות זרים למערכת החיסון ולא היינו יכולים להתקיים.  מכאן ברור שבכל דרך שמסבירים את גורלו של החלבון שנוצר לאחר הזרקת ה- mRNA – אין הוא הופך חלבון אינטגרלי של קרום תא השריר אלא רק עובר דרכו ונחשף למרכיבי מערכת החיסון.

מומלץ גם לקרוא על המצב ההפוך ממה שתואר כאן:  כאשר נגיף אמיתי תוקף תא, הוא משעבד את החומר הגנטי של התא (DNA) לייצר עותקים רבים של הנגיף המדביק בתוך התא האומלל. בתהליך זה, המנגנון המרכזי הוא הפיכת חלק מקרום התא המודבק לקרום זהה גנטית לקרום של הנגיף ובכך התא המודבק, אם הוא לא מת מהשתלטות הנגיף, הרי שהוא יזוהה כגורם זר ע"י מערכת החיסון ויושמד בגלל שחלקים נרחבים של הקרום שלו הופכים בעצם להיות קרומי הנגיף כהכנה לקראת תהליך ההנצה (budding)  שמסיים את תהליך הייצור של כל נגיף חדש בתוך התא המודבק.

ברור אם כן, שהרופאה הנכבדה שוב טעתה כאשר לא הבחינה בין תהליך הייצור של חלבון ע"י הזרקת mRNA, לבין תהליך ההדבקה של תא ע"י נגיף חי והשינויים שעובר קרום התא המודבק בתהליך ההדבקה בנגיף חי. 

עוד עובדה תמוהה – האיזכור של מחלת דושן בהקשר של מחלות אוטואימוניות מעיד שוב על טעות בכל הקשור להבדל בין מחלה גנטית (דושן) לבין מחלות אוטואימוניות. לא מדובר בסתם הבדל מזערי, זהו הבדל עצום, הבדל בין שמים וארץ.

טענה:  הכירה רופא מסור שלאחר חיסון פיתח מחלת שרירים קשה שהביאה למותו וגם מזכירה שהיא עצמה סובלת ממחלה אוטואימונית שהתפתחה זמן קצר לאחר קבלת חיסון אם כי לדבריה "אמנם במקרה שלי הקשר הרבה פחות ברור".

תגובה:  הדבר הבולט ביותר בטענה זו היא העובדה שהיא פונה לרגש ולא להיגיון ולמדע. כיצד ניתן להשוות בין חיסונים שבוצעו בשיטה שונה לחלוטין שבה מוזרק נגיף מוחלש או נגיף מומת (בה הגוף מייצר מספר רב של נוגדנים נגד חלבוני הנגיף), לבין שיטת הזרקת mRNA (שבה התא המוזרק מייצר נוגדן נגד חלבון אחד בלבד)? לכן, גם כאן, לא מדובר ברופאה שמגייסת את המדע להוכחת טיעוניה אלא פורטת על מיתרים אישיים חסרי כל קשר.

טענה:  טיפול גנטי שבוצע בחולי SCID (מוכרת כמחלת הבועה) גרם לחלק מהמטופלים לפתח סרטן דם קשה אחרי מספר שנים. 

תגובה:  שוב, טעות בכל הקשור להבדל בין Gene Therapy לבין טיפולים בהזרקת mRNA. בשיטה הראשונה, ממש משנים את ה- DNA של התא כדי שמכאן ולתמיד התאים המטופלים יעברו שינוי גנטי מהותי ויתחילו לייצר חלבון שחסר במחלת הבועה. האם זה מה שקורה כאשר מזריקים mRNA ? בוודאי ובוודאי שלא!  כפי שהוסבר – הזרקת mRNA אינה משנה את ה- DNA של התאים וכל שהיא עושה הוא לגרום לריבוזומים לייצר חלבון חדש אחד, לפרק זמן מאד קצר של שעות או ימים, תהליך שבו אין שום שינוי בגנטיקה של התא המטופל וברור שהתהליך הזה שונה לחלוטין משיטת ה- Gene Therapy.  חבל שנותנים במה כל כך נרחבת לטיעונים שמעידים על טעות חמורה שכזאת.

בסיכום:  נחזור על ההמלצה שלנו להתחסן ולא לתת לטיעונים שגויים להכניס ספקות לגבי יעילות או בטיחות החיסון. שהרי מי שחלילה ייפגע כתוצאה מהימנעות מחיסון זה לא הם, לא כל אלו שהפכו את ההתנגדות לחיסונים למוטו של חייהם כאשר אפילו חיסון כל כך יעיל ובטוח נכנס אצלם לרשימה השחורה, בעוד העולם כולו נלהב מהטכנולוגיה הלא-חדשה אבל הכל כך חכמה ומתקדמת ויודעים שסיכוייה רבים למגר ממש את המגיפה אחת ולתמיד!!!

בברכת בריאות טובה ואיתנה תמיד

©  פרופ' חיים גמליאל

[i]  https://www.worldometers.info/coronavirus/?utm_campaign=homeAdvegas1?"%20%5Cl%20"countries

[ii] https://corona.doctorsonly.co.il/2020/12/215054/

[iii] https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

[iv] https://www.nature.com/articles/nrd4278#MOESM5