תחקיר מחדל הביצים – שוב מהלכים עלינו אימים…

האם נפסיק לאכול ביצים ובשר? האם הגיע רגע האמת ועל כולנו להפוך לטבעונים?

צפירת ארגעה: אין כל סיבה להיכנס לפאניקה ויש להמשיך בכללי התזונה הבריאה והמבריאה, כולל ביצים ובשר לאלו שאינם טבעונים,  וכמובן הקפדה על תזונה מותאמת לאלו שדוגלים בטבעונות.

ישאלו השואלים: והאם נמשיך לאכול את הרעלים שהתגלו במזונות אלו? – בוודאי שלא, לא נמשיך לאכול מזונות קלוקלים,  אלא נעלה על בריקדות ונלחם מלחמת חורמה בכל היצרנים והמשווקים הפוגעים באיכות המזון שלנו !!! אבל קודם כל נשים את הדברים בפרופורציה הנכונה…

עושות חשבון – תחקיר מחדל הביצים (21 במרץ 2016)

המגמתיות הברורה והכל כך מעוותת של התחקיר הזה, בולטת מאד לצופה ולמאזין,  ויש להרגיע את הציבור הרחב – הביצים המשווקות במרבית רשתות המזון הגדולות והמבוקרות בישראל הן ברמת ניקיון טובה מאד ואין כל חשש מצריכתן. לאלו שנבהלים מוטרינר שאומר שאיננו אוכל ביצים "בגלל הזיהום" שלהם, יש לספר שקיימים בארצנו עוד עשרות ומאות וטרינרים שיספרו עד כמה הם אוהבים ואוכלים ביצים.  מאלו שנבהלים מאותו אדם ששוטף ביצים בניגוד לחוק אפשר לספר על מאות ואלפי יצרני ומשווקי ביצים שכלל לא עושים זאת.

אך התגובה שלי איננה מיועדת לערער את האמינות של תחקיר זה או אחר. להיפך, אני רוצה להמשיך ולעודד תחקירים כאלו, כדי שהגורמים האחראים לכך יתעוררו ויפעילו את הבקרה הדרושה כדי להמשיך ולשפר את איכות הביצים והמזון מן החי (פרטים נוספים בהמשך), בעיקר כאשר מדובר בייבוא של ביצים ממדינות אחרות, דבר שהוא ממש שערורייה בהתחשב בכך שטרם ניצלנו את מלוא פוטנציאל הייצור של ביצים בישראל.

מכאן יובן שמטרת התגובה כאן היא לחזור ולהזכיר לכולם שגם אם חלילה ישנן (מעט!!!) ביצים שחרגו מן המגבלה החוקית של מציאות חומרים זרים, מדובר בחומרים בעלי זמן מחצית חיים קצר, מתכלים מאליהם, מתפרקים בבישול, נהרסים במעבר דרך הקיבה שלנו, מנוטרלים ע"י תהליכי דטוקסיפיקציה בכבד שלנו ועוד ועוד. זו בדיוק הסיבה לכך שלמרות הצריכה של מיליארדי מיליארדים של ביצים בישראל, עד היום אין אפילו לא מחקר אחד שהוכיח תחלואה מוגברת ממחלות זיהומיות, דלקתיות, סרטניות וכדומה בגלל צריכת ביצים.

מבקר המדינה: זיהום נתגלה בביצים ובמוצרי הבשר (5 במאי 2015).
דוח מבקר המדינה בנושא ענף הלול מעלה מספר ליקויים חמורים בנושא הייצור, הבדיקה והשיווק, של בשר העוף וביצי המאכל בישראל. בין הליקויים עליהם מצביע המבקר כוללים אי בדיקה ווטרינרית של בשר העוף והביצים, חוסר אכיפה והסדרה של אחסון ושילוח ביצים ועופות, התאגדות של ייצרני ומשווקי העוף מה שמביא לעליית מחירים לא מוסדרת וחוסר מילוי אחר הוראות הממשלה

תחילה, נשבח ונהלל את מבקר המדינה אשר ממלא את תפקידו ביעילות ובנחישות. נמשיך ונפעל לכך שלמבקר המדינה יועמדו כל האמצעים להעניש קשות כל יצרך ומשווק אשר נמצאה התקלה בתוצרתו. נמשיך ונפעל לכך שנציגינו בכנסת יעשו ימים ולילות לחוקק חוקים אשר יכסו את כל הבקיעים שנתגלו במסלול הגעת המזון שלנו מן החי ועד לשולחננו.

שנית, נדרוש ממשרד החקלאות ומהמפקחים הווטרינריים למלא את תפקידם כנדרש – כולל איחוד כוחות למלחמה בכל גורם אשר מונע מינוי פקחים ווטרינריים במספר הדרוש ובסמכויות המתחייבות מכורח הנסיבות. נלחם נגד כל גורם אשר מעכב תקציבים ותקנים למשרות כל כך חשובות אלו.

שלישית, נתבע מכל משווק הוכחות חותכות לכך שהמוצר שהוא מוכר לנו עמד בכל מבחני הפיקוח הנאותים והמחמירים לגבי מוצרי המזון הללו.  כולל תעודות פרטניות לגבי כל תהליך ולגבי כל מוצר ומוצר.

זהו מתווה כללי ביותר ואין לי כל כוונה לכתוב כאן את כל סעיפי החוק ועונשיהם. יעשו זאת המחוקקים והאחראים לתוצאות נפשעות אלו שתוארו ע"י מבקר המדינה.

ומה בתאכלס? – במקביל נמשיך לאכול ביצים ומזונות מן החי ממקורות אמינים ונהיה סמוכים ובטוחים שטבעונים לא יהלכו עלינו אימים: אינני נבהל ממציאת דיוקסינים, הורמונים, אנטיביוטיקה וכו' בדגימות מסויימות של ביצים – הסבירות שהם יגיעו אלי ושהם יהיו ברמה שגורמת לי נזק היא שואפת לאפס, גם אם אני צורך אותם שנים רבות !!!  מבחינה ביוכימית – אחרי כל שלבי ההכנה של מזונות אלה לפני עלייתם לצלחת שלנו – הסיכון הזה הופך להיות אפסי ממש.  הנקודה הזו מוסברת היטב בקורסים השונים שלי. נחזור ונזכיר שוב ושוב – מדובר בחומרים בעלי זמן מחצית חיים קצר, מתכלים מאליהם, מתפרקים בבישול, נהרסים במעבר דרך הקיבה שלנו, מנוטרלים ע"י תהליכי דטוקסיפיקציה בכבד שלנו ועוד ועוד.

ולכן, לצד הפעילות הנחרצת שלנו נגד הפושעים האלו באשר הם, נמשיך ונצרוך מוצרי מזון חשובים ובריאים אלו ולא ניתן לגורמים אינטרסנטיים ו/או אידיאולוגיים להלך עלינו אימים.  נזכיר שוב, למי שטרם עיכל זאת, שעד היום, למרות מיליארדי מיליארדים של ביצים שנצרכו בישראל (ובעולם) ומיליארדי טונות של בשר שהזינו מיליארדי אנשים בישראל (וברחבי העולם) בעשרות השנים האחרונות – לא דווחו מחקרים המוכיחים כי אנשים נפגעו ישירות ממזון מעין זה.

(ובל נשלה עצמנו ששכנענו טבעוני אחד – הטענה הראשונה כמובן תהיה: אתה יודע כמה מקרים של סרטן נגרמו מצריכת מזון זה? – ואני באמת לא יודע ואף אחד לא יודע, כמו שאף אחד לא יודע כמה מקרים של סרטן קרו מן העובדה שטבעונים הפסיקו לצרוך מזונות מן החי, עתירי חלבונים, ושומנים טובים, וקו-אנזימים חשובים…).

ופטור בלא כלום אי אפשר – כפי שאני מלמד בקורסים השונים: שמירה על היגיינה סביבתית במטבח ושמירה על היגיינת הידיים לפני ובזמן הכנת המזונות הללו, בישול מספיק ומתאים של כל המזונות מן החי, צריכת מזונות אלו מייד בתום הבישול, שמירה עליהם בתנאי שימור ראויים (מקרר, מקפיא וכדומה) – כל אלו הינם כללים חשובים גם למזון מן החי שהגיע מהמקורות הנקיים והמבוקרים ביותר.  את הכללים הללו ידענו ויישמנו במשך רבות בשנים והם אקטואליים היום לא פחות.

(C) פרופ' חיים גמליאל

 

6 comments

  • צחי

    האם המעקב נימשך כל הזמן ?
    יש עידכונים ?

    • פרופ' חיים גמליאל

      המעקב נמשך כל הזמן. יתרה מזאת, רבים מהמשווקים של מוצרים אלו פועלים מיוזמתם לבדוק את התוצרת ולהימנע ממצבים שיסכנו את הציבור. כבר כיום ברור שבדיקות נוספות לא מצאו עוד כשלים כפי שהיו.

  • חנה.ל

    בה. א.האם יש עדיפות לביצת עין או ביצה רכה על ביצה קשה בקשר לעליית הכולסטרול? ב. האם תה ירוק לא גורם לבריחת סידן מהעצמות ? ג.מה מומלץ לסובלים מבריחת סידן מן העצמות – אוסטאופורוזיס? ד. מה מומלץ למניעת סרטן מאחר ויש קרוב משפחה מדרגה א שחלה במחלה זו? תודה מראש על התשובות. חנה.ל

    • פרופ' חיים גמליאל

      א. אין הבדל בין סוגי (תבשילי) הביצים שהזכרת – כל הצורות טובות ויעילות לייצוב רמות הכולסטרול בדם ובתאים. יש להזכיר כמובן שלא מומלץ לאכול ביצים רכות או ביצת עין שלא בושלה היטב גם בצידה העליון, בגלל האפשרות התיאורתית של זיהום חיידקי.
      ב. תה ירוק איננו גורם לבריחת סידן מתוך העצמות ממש כפי שקפה איננו גורם לבריחת סידן. אכן, הם עוזרים לכליות לסלק עודפי סידן שהצטברו בזרם הדם, אך אינם פוגעים בסידן שבתוך העצם.
      ג. לטיפול בדילדול עצם מומלץ לעיין בדפי הסיכום בנושא המופיעים באתר תחת הכותרת: "קישורים מומלצים", "חומר עזר לקורסים והרצאות"
      ד. תזונה נכונה ועשירה בנוגדי חמצון ובחומרי רפואה יכולה לתרום רבות למניעת הופעת הסרטן. באתר מופעים דפי סיכום לתזונה נכונה המשופעת בכל המזונות החשובים למניעת סרטן ומחלות ניווניות אחרות (קישורים מומלצים, חומר עזר לקורסים והרצאות, דפי סיכום: גוף נפש – תזונה נבונה לשיא הכושר).

  • אליהו אביעד

    כל הכבוד לך פרופ'גמליאל על העדכונים ועל ניפוץ שמועות בלתי מבוססות המכניסות אותנו לחרדות מיותרות ( כאילו שחסר לנו ).
    תודה על זה שאתה מעשיר אותנו ממחקריך.