כשרות לפסח של ויטמינים ומשלימי (תוספי) תזונה – פסח ה'תשפ"ד

רבים הפונים בשאלה האם מותר להשתמש בפסח בויטמינים ומשלימי (תוספי) תזונה שאין עליהם כשרות מפורשת לפסח. מאחר ואינני רב ולא פוסק הלכה, עצתי היא שכל אחד יפנה בשאלה לרב שלו, תוך שהוא מעלה בפני הרב את הנקודות הבאות:

מבוא:

כיום כבר אין ספק שנטילת משלימי (תוספי) תזונה הינה הכרחית לכל אדם, בהתאם לחסרים הרבים והשונים אשר התגלו ומתגלים אצל כל אדם ללא יוצא מן הכלל. כיום, הייצור של ויטמינים, מינרלים, תמציות צמחי מרפא ועוד עומד בכללים מאד מוקפדים, ממש כמו ייצור התרופות, ומתקיימת הקפדה חמורה על רשימת הרכיבים המוזכרים על גבי האריזה – בעיקר משום שמתברר שכל טעות ברשימת הרכיבים עלולה לעלות בחייו של משתמש, אם הוא אלרגי לאחד מהרכיבים הללו!!!

למרות העובדה שהנושא של שימוש בויטמינים לריפוי ממש מצוי במחלוקת לא מוצדקת, הנובעת מבורות מוחלטת או מפירסומים מגמתיים (ראו תשובותיי הרבות במדור זה, בהרצאות ובקורסים השונים), לדעתי קיימים מצבים רבים בהם הפסקת הויטמינים בתקופת הפסח עלולה לגרום לנזקים של ממש, לכן חשוב להתייעץ עם מומחה אמיתי ולא עם "מומחים" בהגדרה עצמית הפוסלים את הויטמינים מיניה וביה בגלל בורותם בנושא.

כמו כן, יש לזכור שהנמנעים מאכילת קטניות בפסח חייבים לברר תחילה אם אין מרכיב של קטניות בכמוסות. לדוגמה: לוודא שאין בהן קמח תירס (קורנפלור) האסור לנמנעים מקיטניות בפסח.

ברור שאם ישנו בהישג יד תכשיר מקביל כשר לפסח, ללא חמץ, או תכשיר שלגביו הספק הוא פחות, הרי שיש להעדיף תכשירים כאלה על פני האחרים ובתנאי שהם זהים לחלוטין לתכשיר שהומלץ ע"י מומחה למשלימי (תוספי) תזונה.

להלן הנקודות העיקריות שיש להביא לפני פוסק ההלכה אותו שואלים:

א. כאמור, בגלל תנאי ייצור מאד קפדניים, בדרך כלל אין חמץ בכמוסות של ויטמינים והשלמות תזונה – לעיתים קרובות מציינים היצרנים שהמוצר אינו מכיל רכיבים ממיני הדגן (כפי שהם מציינים גם שהמוצר איננו מכיל רכיבים מן החי, חלב ועוד).  יתרה מזאת, גם ויטמינים מקבוצת E שהיו בעבר מיוצרים מנבטי חיטה, כיום הם מיוצרים בטכנולוגיות מתקדמות ללא קשר לחיטה, בעיקר בגלל העובדה שישנם רבים שיש להם אלרגיה לחיטה ועלולים למצוא עצמם במצב מסכן חיים.  מכאן, תכשיר של שמן נבט חיטה שצורכים אותו כמקור לויטמין E, ברור שהוא חמץ ודאי ואין להשתמש בו בפסח.  לעומת זאת, גם תכשירים שמכילים ויטמיני E והם ארוזים בקפסולות / כמוסות אין ספק לגביהם והם ראויים לצריכה בפסח.

ב. גם אם היה בתכשירים מסויימים אבק חמץ, הרי הוא בטל ב- 60 לפני הפסח וכל שבטל לפני הפסח, לדעת פוסקים שונים, אינו חוזר וניעור בפסח (גם לדעת הרמב"ם כשמדובר בתכשירים לרפואה).

ג. מרבית התכשירים האלה אינם ראויים למאכל כלב וטעמם פגום ולכן, גם אם היה בהם אבק חמץ הרי המוצר כולו נפגם לאכילה לפני הפסח.

ד. בניגוד לטבליות, בבליעת הכמוסות אין הנאה לחיך וכפי הנראה אין כאן איסור. אך גם ההיפך נכון – תכשירים נוזליים ממותקים, טבליות להמסה בפה וכל הדומים להם צריכים הכשר מפורש לפסח, מן הטעם שיש בהם הנאת החיך.

ה. על פי פסיקת הרה"ג ד"ר רצון ערוסי שליט"א, חבר מועצת הרבנות הראשית, רב העיר קרית אונו וראש מוסדות הליכות עם ישראל יש לעשות את ההבחנה הבאה:

  1. תכשירים בתוך קפסולות ("כמוסות") – מותר לבלען בפסח.
  2. תכשירים שאינם ארוזים בקפסולות – אם יש בצריכתם "הנאת החיך" (כלומר שטועמים אותם תוך כדי בליעה), כמו לכסניות של ויטמין בי 12  – אסורים בפסח.
  3. אם טעמם מר, ובעיקר אם אינם ראויים למאכל כלב – מותר לבלעם. ע"כ.

ו. מי שצורך תכשירים ייעודיים לאיזון סוכר הדם (ויטמיני B, מינרל כרום, צמחי מרפא כמו חילבה), או לאיזון שומני הדם (ויטמיני B, ניאצין ועוד), או תכשירים שמיועדים למלא חסר ברור (ברזל, ויטמין D, סידן), או מסיבות רפואיות אחרות, הרי שדווקא בימי הפסח עתירי הפחמימות והסוכר ודלים ברכיבי תזונה מבריאים, אדם זה זקוק לתכשירים אלה מאד – כי בלעדיהם איזון הסוכר ושומני הדם ייפגעו קשות, המחסורים יעמיקו וקיימת סכנה לנזקים ממשיים מהפסקת צריכתם.

ז. אנשים הצורכים בקביעות תרופות לאיזון סוכר הדם, להורדת שומני הדם וליתר לחץ דם – לכל אלה מומלצת צריכת תכשיר שנקרא "קואנזים Q10" למניעת נזקי הלוואי של התרופות האלה, ובעיקר לספק הגנה על שריר הלב ומערכת השרירים ומניעת ניוון מוחי. לכן, בתנאים אלה, גם לגבי תכשיר זה חל הכלל של צורך בימי הפסח.

ח. אין האמור לעיל מתייחס לשאלת הצורך בכשרות המוצרים האלה בכל ימות השנה. כל אדם יתייעץ עם פוסק הלכה לגבי כל מוצר בנפרד בהתייחס למצבו הבריאותי.

מהטעמים הנ"ל יש מתירים לכתחילה להשתמש בקפסולות של ויטמינים והשלמות תזונה גם בימי הפסח, גם אם אין להן הכשר מפורש לפסח.

אלו הן בדיוק הסיבות שעומדות בבסיס ההיתר לשימוש בתרופות רבות בפסח.

כאמור, מאחר ואינני רב ולא פוסק הלכה, רצוי שכל שואל יראה תשובה זו לרב שלו וישאיר לו לפסוק הלכה.

להלן קישור ישיר לרשימת התרופות המותרות לשימוש בפסח:

חוברת עדכנית – כשרות לפסח של תרופות ומשלימי (תוספי) תזונה

חשוב מאד לציין כי בסוף החוברת (מוכנה להורדה), החל מעמוד 74,  יש טבלאות מפורטות של ויטמינים, משלימי תזונה, ותוספי תזונה כשרים לפסח. הרשימה אינה מלאה (כמובן) אבל יש בה מידע רב וחשוב מאד.

בברכת חג שמח וכשר
בבריאות טובה ואיתנה תמיד !!!

© פרופ' חיים גמליאל

2 comments

  • שרונה רובין

    שלום פרופ גמליאל!

    מעוניינת לדעת מה דעתך על הספירולינה והאם כדאית לשימוש?

    ומה אתה אומר על קפסולות המורנגה?

    תודה מראש
    שרונה

    • פרופ' חיים גמליאל

      שני המוצרים שהזכרת מוגדרים ע"י גורמים אינטרסנטיים כמזונות על, בשל התכולה הגבוהה של חומרי רפואה בהם. עם זאת, מתברר שאין כל צורך לשלם מחירים מפולפלים על תכשירים כאלו וכי מרבית הרכיבים הטובים שבהם ניתנים להשגה בתזונה מאוזנת וגם בעזרת משלימי (תוספי) תזונה סטנדרטיים. בשל קוצר היריעה לא אוכל לפרט כאן והנושא מטופל בצורה יסודית בקורסים השונים ובסדנאות הניתנות במקומות שונים בארץ.