חיסון נגד שפעת: עדכון לעונת סתיו – חורף ה'תשפ"א (2020-21)

שוב מגיעה עונת החיסונים ושוב עולות השאלות: מי צריך להתחסן? האם החיסון גורם לשפעת? והאם ילדים יכולים לקבל גם חיסון לשפעת וגם חיסונים אחרים? והשנה שאלת השאלות – האם להתחסן בתקופת הקורונה? כל התשובות לשאלות אלו ואחרות – להלן

הכן גופך לחיסון:

כמו בכל שנה, אזכיר תחילה את ההמלצה שאני נותן בקורסים ובסדנאות: (מי שמכיר המלצה זו יכול להתחיל בפסקה הבאה)  לפני כל חיסון רצוי להקפיד על תזונה עתירת חלבונים – תזונה כזאת תורמת אבני בניין (חומצות אמינו) ליצירת נוגדנים בעקבות החיסון. מזונות עתירי חלבונים כמו דגים, בשר (צאן, בקר, הודו, עוף), ביצים, גבינות קשות, ועוד, כדאי לצרוך בכל אחת מארוחות היום במשך כשבוע ימים לפני קבלת החיסון וגם כשבוע נוסף לאחר מכן. הצמחונים והטבעונים ישלימו את מכסת החלבונים הדרושה להם ע"י צריכה נבונה של סויה, קינואה, כוסמת ו/או שילובים מושכלים של קיטניות בשילוב עם דגנים ו/או ע"י צריכה משלימה של אבקות חלבון (על המינון היומי, קראו בהמשך).  נזכור שאדם המדווח על "שפעת" בעקבות קבלת חיסון לשפעת, לרוב איננו חולה בשפעת אלא סובל מתגובה חיסונית מוגברת (עם סימנים דומים לשפעת) הנגרמת ממחסור באבני בניין ליצירת נוגדנים נגד נגיף השפעת בגופו !!!

ונתחיל הפעם מהסוף – האם נכון / רצוי / מותר / מומלץ לקבל עכשיו בתקופת הקורונה את החיסון לשפעת?  האם אין סכנה שהוא יגרום לנזק / לחשיפת יתר לקורונה / להחלשת מערכת החיסון ?  ובכן, התשובה היא חד משמעית – רוצו להתחסן נגד שפעת כי מחקרים מראים שהחיסון לשפעת יכול להגביר את העמידות נגד נגיף הקורונה.  פרטים מלאים הובאו בהרצאה המקיפה שנתתי לאחרונה בנושא הקורונה וחיזוק מערכת החיסון – מומלץ לצפות בהרצאה בקישור הבא:

https://www.youtube.com/watch?v=WqOSy_0vAu8

בהקשר זה אזכיר נקודה חשובה ביותר: בכל פעם שאדם מתחסן, הוא למעשה מאתגר את מערכת החיסון שלו ומתרגל אותה ממש כפי שמאמנים ומתרגלים יחידת עילית בצבא.  תארו לעצמכם מצב שבו יחידת עילית יוצאת למשימה מסוכנת בלי שעברה אימונים מתאימים ובלי שעברה תירגולת על מודל דומה למשימה האמיתית. כך הוא הדבר גם עם החיסונים. ניקח כדוגמה את החיסון לשפעת שניתן בכל שנה, ובכך למעשה אנו "מעוררים" את מערכת החיסון שלנו ועושים לה תרגולת על מודל דומה ("נגיף מומת") כהכנה למשימה האמיתית – הגנה מפני נגיף השפעת האמיתי וחיסולו.  לכן, חיסון לשפעת למעשה מעורר את מערכת החיסון ומכין אותה גם למלחמה נגד נגיפים אחרים, כולל נגיף הקורונה.

ועוד נקודה חשובה – מי שעקב אחרי הפולמוס על החיסונים והחיסון לשפעת בשנה שעברה, זוכר בוודאי את המאמר שפירסמתי בנושא – "מורה נבוכי החיסונים" (חפשו כאן באתר) שבו נתתי תשובות מדעיות תכליתיות נגד הטענות השיקריות של מתנגדי החיסונים.  נושא מרכזי במאמר זה עסק בתגובה לטענות השיקריות לפיהן יצרני החיסונים מוציאים חיסונים שלא עברו בדיקות מספיקות. במאמר הנ"ל ציטטתי מאות עבודות שעסקו בשאלה של הבטיחות של החיסונים עם דגש על התהליך הארוך והקשה שכל חיסון צריך לעבור לפני שהוא מופץ.  עם כל הצער, מגיפת הקורונה מהווה ההוכחה החותכת ביותר לכך שמה שתיארתי בפרוטרוט במאמר הנ"ל, הוא אפילו "עדין" בהשוואה למבחנים ולמבדקים הנוקשים שכל חיסון צריך לעבור, ממש כפי שעובר בימים אלה החיסון לקורונה, תהליכי מבחן ובקרה שבגללם יעברו עוד לא מעט חודשים עד אשר יהיה בידינו חיסון מתאים, למרות שעל הנושא הזה עובדות במרץ למעלה מתריסר חברות מהמובילות בעולם!!!  למי שיש עוד ספק באשר לבטיחות המעולה של כל החיסונים, כולל החיסון לשפעת, הייתי ממליץ לקרוא בעיון את המאמר הנ"ל. בשורה התחתונה – כל החיסונים הניתנים בארץ הם בטוחים וראויים וכל הטוען אחרת הוא טועה ומטעה!!!

לפרטים מלאים על החיסון לשפעת לשנת התשפ"א, הייתי ממליץ לעיין בתדריך החדש של משרד הבריאות כמופיע בקישור הבא:

https://www.health.gov.il/unitsoffice/hd/ph/epidemiology/td/docs/360_influenza.pdf

לחצו כאן לכניסה למרכז לבקרת מחלות בישראל. לקבלת מידע שימשיך להתעדכן גם בחודשים הבאים.

מידע על החיסון לשפעת – עדכון לשנת התשפ"א:

א. גם השנה, משרד הבריאות הישראלי, ממליץ שכל אדם מגיל 6 חודשים ומעלה יתחסן נגד שפעת, בעיקר אם אין בעיה בריאותית כרונית שפוגעת במערכת החיסון.

ב. חיסון לשפעת מכיל שברי קרומים של נגיפי שפעת מומתים, מארבעה זנים שונים.  ארבעת הזנים נבחרו השנה, כמו בכל שנה ושנה, ע"י המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC) כבעלי סבירות גבוהה לגרום לתחלואה בשפעת בשנה הקרובה.

ג. השנה יופיע תרכיב חיסון מוגבר שמיועד לבני 65 ומעלה, זאת כמסקנה ממחקרים שהראו שאנשים בגילאים הללו צריכים מינון גבוה יותר כדי שמערכת החיסון שלהם תייצר מהר יותר ובצורה יעילה יותר את הנוגדנים הדרושים. 

ד. השנה מתחילים את מתן החיסון מתחילת חודש אוקטובר ותהליך החיסון אמור להסתיים ביום האחרון של שנת 2020 (כך לדברי משרד הבריאות) אבל במציאות הוא יסתיים כנראה רק במרץ 2021.  רצוי מאד להתחסן מוקדם ככל האפשר. החיסון ניתן חינם ע"י כל שירותי הבריאות בארץ ('קופות החולים').

ה. כאמור, תזונה עתירת חלבונים לפני, בזמן ואחרי החיסון מונעת תופעות לוואי דמויות שפעת. עם זאת, יש כאלו שיפתחו תסמינים קלים וחולפים של נזלת ורגישות או גודש באף.

ו. השנה תינתן עדיפות לאוכלוסיות יעד כפי שמפורט בתדריך משרד הבריאות הנ"ל. נזכיר שהחיסון  חשוב ביותר לאוכלוסיות הבאות:

  • לילדים מגיל 6 חודשים ועד גיל 12
  • לבני חמישים ומעלה ובעיקר לבני 65 ומעלה,
  • לנשים בהיריון וגם לנשים שמתכננות היריון,
  • לנשים אחרי לידה, כולל נשים מיניקות,
  • לעובדי מערכת הבריאות וגם לעובדי הוראה הבאים במגע עם אוכלוסיות גדולות,
  • לחולים במחלות כרוניות (סוכרת, מחלות לב וכלי דם, מחלות כליות וכבד וחולי סרטן),
  • כל מי שחלה בדלקת ריאות בשנה האחרונה (עם סיכון גבוה לסיבוכים).

ז. אין לתת חיסון במקרים הבאים (רשימה חלקית. הרשימה המלאה בתדריך של משרד הבריאות)::

  • לכל אלה הסובלים בעת החיסון ממצב רפואי חריף (אקוטי) בשל בעיה כרונית בדרכי הנשימה (אלרגיה, אסטמה, דלקת מסוג COPD וכדומה) ובעיקר לאלו שנוטלים תרופות מקבוצת הסטרואידים. מומלץ להיוועץ ברופא המטפל כדי לברר אם אכן אפשר לקבל את החיסון למרות הכל.
  • למדוכאי מערכת החיסון- נוטלי מינונים גבוהים של סטרואידים, נוטלי תרופות כימותרפיות או תרופות למניעת דחיית שתלים וכדומה. גם כאן, כדאי להיוועץ ברופא המטפל.

ח.  הנחיות חשובות לחיסון ילדים:

  • על פי הנחיות משרד הבריאות, ילדים שנולדו בשנים 2008-9 יקבלו את החיסון נגד שפעת במסגרות הלימוד שלהם, כחלק מחיסוני השיגרה בבית הספר.
  • ילדים בני פחות מ- 9 שנים שזהו להם החיסון הראשון בחייהם לשפעת, יינתנו שתי מנות של חיסון בהפרש של 4 שבועות בין שתי המנות.
  • רצוי שילדים אלו יקבלו את המנה השנייה של החיסון לפני היום האחרון של שנת 2020.
  • ילד שלא קיבל שתי מנות בשנה הראשונה, יקבל שתי מנות בשנה השנייה.
  • בשנים שלאחר מכן תינתן לכל ילד רק מנת חיסון אחת בכל שנה.

ט. הרבנים הראשיים קוראים להתחסן נגד שפעת:  "שמענו על יוזמתה הברוכה של הנהלת משרד הבריאות בשיתוף עם קופות החולים לפנות לכלל הציבור במדינת ישראל שידאג לחסן את עצמו… על מנת למנוע את מחלת השפעת שלעיתים מהווה גם סכנת חיים. אנו קוראים לכל הציבור להקדים תרופה למכה, להיענות להוראה זו ולדאוג לעצמם ולבני משפחותיהם".

י. שאלה שנשאלתי רבות: האם ניתן לחסן נגד שפעת, גם ילדים שקיבלו לאחרונה את החיסון נגד נגיף הפוליו? – התשובה היא פשוטה וברורה: ניתן ורצוי לחסן נגד שפעת גם ילדים שחוסנו לאחרונה נגד פוליו.

יא. נחזור ונזכיר שלפני כל חיסון יש לצייד את הגוף בכמויות מספיקות של חלבונים כדי לספק לגוף מספיק חומצות אמינו, אבני הבניין לנוגדנים, כדי להפחית למינימום את תופעות הלוואי של החיסון. מינון יומי מומלץ לאנשים בריאים – עד 1.5 גרם חלבון נקי לכל ק"ג משקל גוף (לדוגמה: אתר "הדסה ביימל רוקחות וטבע בע"מ" – שם ניתן לקרוא על הנושא וגם להזמין את כל סוגי אבקות החלבון).

יב. פרטים מלאים על יתרונות הבריאות המוכחים מדעית של אבקת החלבון שמקורה במי גבינה, ניתן לקרוא בנספח החמישי של ספרי "רפואת הרמב"ם במבחן המדע בן זמננו" וגם בקישור הבא:

https://rotem.org.il/?p=657

בברכת שנה טובה ומבורכת בכל
בבריאות טובה ואיתנה תמיד

©  פרופ' חיים גמליאל