ויטמין E יותר מסוכן מאשר עוזר?

במאמרים נגד ויטמינים שממשיכים לשטוף את כל כלי התקשורת ומעוררים פאניקה אצל רבים המשתמשים באופן קבוע בתכשירי ויטמין E, מופיעות קביעות אבסורדיות על כך שויטמין E יותר מסוכן מאשר עוזר. עוד דוגמא לבורות התקשורת והתגייסותה המחפירה לטובת חברות התרופות.

אחד הקורבנות הפופולריים של "מומחים" לויטמינים, הינו ויטמין E אשר מואשם בכל מיני אישומים חסרי שחר. מומחים אלה מצטטים מחקר סוקר שפורסם בעבר ובו עלתה הטענה כי ויטמין E, במינון של 400 יחידות ליום, מעלה ב- 5 אחוזים את התמותה אצל אנשים המשתמשים בו בקביעות. המחקר סיכם את המימצאים של 19 מחקרים שונים על ויטמין E והגיע למסקנה זו. כלי התקשורת עטו על המידע הזה כמוצאי שלל רב ונתנו לו ביטוי בצורה נרחבת ביותר. כלי התקשורת לא טרחו אפילו לבחון את פרטי המחקר ולהציג עמדה של מומחה שסקר את המחקר הזה והגיע למסקנות נכונות.

אז לפני שניכנס לפרטים – בשורה טובה למשתמשים הקבועים בויטמין E – אל תפסיקו, אין כל סכנה בויטמין E, להיפך, הוא הוא זה שיאריך את ימיכם בטוב ושנותיכם בנעימים. מאז שנות ה- 70 התפרסמו אלפי מחקרים המפרטים את יכולותיו החשובות של ויטמין E הן כנוגד חימצון חשוב ביותר והן כויטמין חיוני למאות פעילויות של גופנו, בין היתר: מאזן קרישיות הדם, חיוני ליצירת תאי הדם למיניהם, חיוני לשמירת בריאות המוח ומערכת החיסון, חיוני לעיכוב תהליכי ניוון מוחיים כמו אלצהיימר, דמנציה ופרקינסון ועוד כהנה וכהנה.

והנה קמו חוקרים, שאין ספק בכך שהם ממומנים ע"י חברת תרופות, ומחליטים באופן שרירותי לבחור 19 מחקרים מבין האלפים הרבים ובמקרה יצאה להם התוצאה הנ"ל. ובכן, הקורא הנבון יבין שאין כאן מקריות ולמרות שהחוקרים ניסו להוכיח שבחירת המחקרים הייתה מעוגנת בשיקולים מדעיים טהורים, הרי התברר ההיפך מכך:

א. כל המחקרים שנבחרו בסקירה זו בוצעו על אנשים מעל לגיל 60 שסבלו כבר ממחלות ניווניות קשות, כלומר המחקרים המקוריים ניסו לראות האם אחרי פרוץ המחלות הקשות יכול ויטמין E להושיע.

ב. מבדיקה שערכתי בעצמי ושנערכה גם ע"י טובי המומחים בעולם, מסתבר כי 19 המחקרים שנבחרו סובלים מליקויים מחקריים קשים ביותר וכי למעשה רב השונה ביניהם מאשר השווה ביניהם.

ג. בכל המחקרים שנבחרו נעשה שימוש בתכשיר סינטטי של ויטמין E ולא בתכשיר טבעי. מה ההבדל? – הבדל שמים וארץ: ויטמין E סינטטי מכיל רק נגזרת אחת של ויטמין Eהקרויה אלפא טוקופרול בעוד שתכשיר טבעי מכיל לפחות 6 נגזרות שונות של ויטמין E וביניהן את הנגזרת החשובה מאד הקרויה גאמא טוקופרול לה מיוחסות כיום יכולות תרופתיות נרחבות. התכשיר הטבעי מכיל גם 4 סוגי טוקוטריאנולים ורכיבים חשובים נוספים.

ד. החוקרים מדברים על 5 אחוזי עלייה בתמותה, גם מספר זה אינו מקרי, והוא קרוב מאד ל- 4 אחוזים שהם טווח השגיאה של השיטה הסטטיסטית בה השתמשו לסכם את המימצאים.

ה. מחקרים אחרים הראו שחולי פרקינסון שלקחו 10 שנים ויטמין E במינון של למעלה מ- 3,200 יחידות ליום (!!) לא סבלו משום נזקים או תופעות לוואי, מחלתם הואטה בצורה דרסטית ותוחלת חייהם התארכה בשנים רבות.

ו. מיטב החוקרים בעולם בתחום השלמות תזונה הקימו פורום ובו הגיבו על מימצאי "המחקר המסכם" הזה, והם קוטלים אותו ומסווגים אותו "כעוד ניסיון נואל של חברות התרופות להילחם בויטמינים ולשכנע אותנו שתרופות, עם כל הסיכונים שבהן, עדיפות על פני מוצרים המהווים למעשה השלמות של התזונה".

בסיכום, אם אתם נוטלים ויטמין E לאחר התייעצות עם מומחה לתזונה ובמינון הראוי – המשיכו בכך ללא כל חשש.

 

ויטמין E יותר מסוכן מאשר עוזר ?