מלבד נוגדי חימצון – הכירו את הויטמין החשוב ביותר לאנטי-אג'ינג

בעידן בו רבים נוהים אחרי פירסומות המוכרות תכשירים נוגדי חימצון שבעזרתם נוכל להישאר צעירים לנצח, קיימת נטיה לשכוח את הויטמין או קבוצת הויטמינים אשר חשיבותם עולה על זו של נוגדי חימצון במניעת ניוון תאים ורקמות.

אכן, תכשירים נוגדי חימצון הינם בעלי פוטנציאל פעילות כמונעי ניוון והזדקנות תאים = אנטי אג'ינג. בין התכשירים האלה אנו מוצאים ויטמינים כמו ויטמיני C, E ו- A, מינרלים כמו סלניום ואבץ, תמציות צמחים כמו ג'ינקו בילובה ופיקנוגנול, והשלמות תזונה אחרות כדוגמת החומצה הליפואית, קו-אנזים Q10 ועוד.

עם זאת, מחקרים פיזיולוגיים וביוכימיים רבים מוכיחים כי לקבוצת ויטמיני ה- B חשיבות רבה במניעת ניוון והזדקנות תאים, בעיקר בגלל פעילותם בחילוף החומרים בכל תא ובכל רקמה. לכל אחד מהויטמינים בקבוצה זו נודעת חשיבות מכרעת בתהליכי החיים של כל תא כולל היכולת להשתמש באבני בניין כמו סוכרים, חומצות שומן וחומצות אמינו לאנרגיה, לבנייה ולהתחדשות – תהליכים החשובים למניעת ניוון והזדקנות תאים.

מהיכן נקבל את ויטמיני ה- B השונים (9 במספר)? – המקור הראשון במעלה הינו כמובן המזון, בעיקר במזונות מן החי (ביצים, בשר, דגים) בדגנים, בזרעים ובאגוזים. אך מסתבר שכדי לקבל כמויות משמעותיות כמו אלה שדווחו בספרות המדעית כנחוצות לקיום כל הפעילויות ההכרחיות, יש ליטול בקביעות תכשיר מרוכז הקרוי בד"כ "תצמיד B" או "קומפלקס B" שבו הריכוז של מרבית חברי הקבוצה עולה על 25 מ"ג.

לדעתי, עדיף דווקא לקבל זאת דרך "מולטי ויטמין" עדכני – כזה שמשלב בתוכו את כל ויטמיני ה-B בריכוז העדכני הנ"ל, זאת בנוסף לכל הויטמינים ומרבית המינרלים. תכשירי מולטי-ויטמין עדכניים כאלה מיוצרים ע"י מספר חברות בארץ. אל תתפתו לפירסומות שונות ו/או לתכשירים זולים – בידקו בעצמכם ותגלו שיש לא מעט "מולטי-ויטמינים" שמכילים כמויות מזעריות של ויטמיני ה-B (בד"כ 1 עד 2 מ"ג בלבד), אשר ספק אם יש בהם בכלל תועלת. העדיפו תכשיר שמיוצר ע"י חברה מוכרת ושמכיל עשרות מיליגרמים של כל אחד מויטמיני B. אל חשש "מהרעלת ויטמינים" – אין שחר להפחדות מעין אלה, בעיקר לא כשמדובר בויטמינים מסיסי מים כדוגמת ויטמיני B.

©  פרופ' חיים גמליאל

2_2

2 comments

  • גונן

    האם אתה בעד או נגד שמרי בירה כמקור טבעי לויטמיני B (כמובן חוץ מ B 12 ׂ ׂׂ)

    • פרופ' חיים גמליאל

      שמרי בירה הינם מוצר מיושן עם כל החסרונות שלו בהשוואה לתכשירי קומפלקס B מתקדמים, נקיים, מדוייקי מינונים ויעילים ביותר. תכשירי שמרי בירה מכילים אמנם רק סוג אחד של שמרים בדרך כלל, אך הריכוזים הזמינים של ויטמיני B וגם ויטמינים אחרים, משתנים ממנה אחת לשנייה, בניגוד לקומפלקס B שמכיל תמיד אותה כמות מדוייקת ותקנית של כל אחד משמונת ויטמיני ה- B. שמרי בירה מכילים שמר / פטריה אשר מעודדים התפתחות פטריה במקומות שונים ובעיקר במעיים. לחולי קרוהן אסור להתקרב למוצרים אלו מאחר והם מחמירים מאד את התסמינים של הדלקת. הדבר נכון גם לאנשים הסובלים ממעיים רגיזים, מדלקת כיבית של המעיים, מנטייה לאפטות בפה ועוד ועוד. אדם יכול לצרוך שמרי בירה לזמן קצר, אך לרוב היצרנים עצמם מזהירים מפני שימוש ארוך טווח בשמרי בירה בגלל תופעות לוואי שמתפתחות ככל שמאריכים את משך השימוש בשמרי בירה. אמנם זהו תכשיר מועדף על טבעונים, אך אין לו שום יתרון משמעותי בהשוואה לתכשירי קומפלקס B מסחריים, נקיים ומדוייקי מינונים.