מי מפחד ממלח?

lo-salt-and-veg

אנו עדים למגמה דוהרת בה רופאים ודיאטנים רבים גוזרים על מטופליהם להימנע לחלוטין ממלח כצעד 'חשוב' להגנה מפני יתר לחץ דם ו/או מפני מחלות לב וכלי דם. האמנם כל המפחית בצריכת מלח 'הרי זה משובח'?

 

במשך שנים רבות שררה מחלוקת בין החוקרים בנוגע לשאלה מה היא צריכת נתרן / מלח האופטימלית לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, אך מעולם לא פורסמו מחקרים תכליתיים שתמכו בהימנעות מוחלטת מצריכת מלח / נתרן!

אין חולק על כך שצריכה מוגזמת של מלח / נתרן מעלה את הסיכון לאירועים כאלו. עם זאת, כפי שציינתי שוב ושוב בשנים האחרונות, הנחיה לחולים הסובלים מיתר לחץ דם וממחלות לב וכלי דם להימנע לחלוטין מצריכת מלח/נתרן מגבירה את הסיכון לאירועים כאלו!

הדגשתי ואני חוזר ומדגיש כי רמת האשלגן בתזונה היא היא הקובעת: כל זמן שאדם מקפיד לצרוך אשלגן ביחס של 2:1 בין הנתרן והאשלגן בהתאמה אין שום הצדקה לגזור עליו להימנע מנתרן.

בסדרת מאמרים שפורסמה בכרך האחרון (14 באוגוסט 2014) של כתב העת הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקרים תכליתיים רבי משתתפים, מהם עולה כי צריכת 3-6 גרם נתרן ביום הינה דווקא הטווח האופטימלי למניעת מחלות לב וכלי דם ותמותה מהן!!!

בחלק מהמחקרים נבחן הקשר בין מדידת הפרשת נתרן ואשלגן בשתן במהלך 24 שעות (כמדד להערכת צריכת נתרן ואשלגן)  ובין אירועים קרדיווסקולריים (התקפי לב ואירועים מוחיים) ותמותה.

החוקרים מסכמים כי מסקנת המחקרים הללו היא שצריכת 3-6 גרם נתרן ליום לוותה בסיכון מופחת לתמותה ואירועים קרדיווסקולריים, בהשוואה לצריכה רבה מדי או מועטה מדי של נתרן.  יתרה מזאת, כפי שעולה מכל המחקרים העדכניים הללו, הפרשה גדולה יותר של אשלגן (אינדיקציה לצריכה מוגברת של אשלגן בתזונה) לוותה בסיכון מופחת משמעותית לאירועים קרדיווסקולריים ותמותה, בהשוואה להפרשת אשלגן נמוכה בשתן (פחות מ-1.50 גרם ליום).

משמעות תכליתית: צריכה מוגברת של אשלגן מלווה בסיכון מופחת לתמותה ואירועים קרדיווסקולריים בהשוואה לצריכה מופחתת של אשלגן!!!

בהקשר זה הבהרתי בכל הזדמנות, במשך שנים רבות, כי מידת הצריכה של נתרן תלויה בעצם במידת הצריכה של אשלגן. האיזון בין השניים חשוב ואסור לשבש אותו ע"י גזירות של הימנעות מנתרן. המלצתי תמיד לצרוך מלח אשלגני (יחס 2:1 לטובת האשלגן) כמלח בריא יותר לכל אדם וגם לסובלים ממחלות לב וכלי דם, כולל אלו הסובלים מיתר לחץ דם. שימוש קבוע במלח אשלגני מבטיח שהיחס הנכון בין אשלגן לנתרן בגופנו יישמר בקביעות (ראו הערה חשובה בהמשך).

את המלח האשלגני הזה, הקרוי גם Lo-Salt, ניתן לרכוש במרבית בתי הטבע ובחלק מהמרכולים (אם אין – אל תהססו לבקש שהמוצר יוצע במקום). מלח זה מכיל רק נתרן ואשלגן והוא שונה ממוצרי 'מלח' יקרים אחרים שמכילים רכיבים נוספים, חלקם מיותרים לחלוטין.

אזהרה: כל הנוטלים תרופות "משמרות אשלגן" צריכים להימנע מתוספת אשלגן, כדי למנוע הצטברות יתר מסוכנת של אשלגן בדם וברקמות (יש לבדוק בעלון התרופה אם יש הנחיה ברורה להימנע מתוספת אשלגן!!!).

 http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1311889

© פרופ' חיים גמליאל

 

8 תגובות

  • שיראל

    צריכת מלח גורמת לסרטן קיבה-
    http://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=6399

    • פרופ' חיים גמליאל

      אמירה זו מאפיינת אמירות בלתי אחראיות שהשיח הציבורי הורגל אליו. מספר הערות:
      א. אם מצטטים מקור, צריך לצטט אותו בדיוק מירבי – כך כתוב במקור המצוטט בשאלה:
      "צריכת מזון עתיר מלח נמצאה קשורה בעליית הסיכון לחלות בסרטן הקיבה."
      ב. המקור המצוטט איננו מקור מדעי, אלא ציטוט של כתבה רצופת שגיאות שאפילו שם הכותב וסיווגו המקצועי אינם מופיעים בה
      בקיצור: צריכת מלח רגילה לא רק שאינה גורמת סרטן הקיבה אלא שהיא מונעת את התפתחותו.

  • דקלה

    ומה בנוגע למלח האטלנטי?

    • פרופ' חיים גמליאל

      מלח אטלנטי איננו שונה מהותית בהרכב שלו ממלח שולחני רגיל. זהו מלח יקר יותר אשר מתגבש באיטיות ממלח הים, בניגוד למלח ביתי שנחצב מסלעי מלח, הוא אולי טעים יותר אך איננו בהכרח בריא יותר.

  • יצחק

    פרופסור נכבד שלום רב,

    אבקש לדעת האם אתה מכיר את הדיאטה של פרופסור ג'ואל פורמן בספר "לאכול כדי לחיות", ואם כן מה דעתך עליה.
    אציין בקצרה שלפי דיאטה זו עושים קודם כל שישה שבועות בהם נמנעים לחלוטין מחלבונים מן החי, כולל מוצרי בשר וחלב למיניהם. נמנעים מסוכר וממלח, ומבססים את התזונה בעיקר על ירקות וקטניות, פטריות, נבטים שאותם ניתן לצרוך ללא הגבלה, ומנה אחת של פחמימות ביום. לאחר מכן אפשר להקל קצת את ההגבלות הנ"ל.
    הוא טוען להצלחה מוכחת של מאות ואלפי מטופלים שנפטרו או לפחות שפרו מאד את מצבם בסוכרת, לחץ דם גבוה וכו'. אוסיף כאן קישור לכתבת סיכום קצרה על הדיאטה שלו.
    http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=1618&messageid=144241739

    • פרופ' חיים גמליאל

      לצערי אינני מכיר את הדיאטה הזו לפרטיה, אך אין להתפלא אם אכן יש הצלחה לדיאטה זו, כי מהתיאור שמסרת כבר ברור שיש כאן צמצום קלורי וזה בוודאי יכול להוביל להפחתה במשקל. נותר רק לראות אם אין כאן פגיעה גסה במסת הגוף הרזה (שרירים ושלד) בגלל ההימנעות מחלבונים מהחי ואם לא נגרמת בעקבות כך עלייה נטו באחוזי השומן בגוף !!!

  • אסף לוי

    פרופסור נכבד, מה דעתך על אכילת קטניות שחסידי תזונת הפיליאו מתנגדים לה נחרצות ? ואם דעתך חיובית האם צריך לתת להם עדיפות כמקור פחמימתי על פני דגנים?

    • פרופ' חיים גמליאל

      הקיטניות הוכחו במחקרים רבים ושונים כמקור מצויין לפחמימות מורכבות המשפרות את איזון הסוכר ושומני הדם והן גם מהוות מקור טוב לחלבונים, בעיקר אם צורכים במקביל כמה סוגים שלהן. הן בחלט עדיפות על פני דגן החיטה כמקור לפחמימות ומשתוות לדגנים כמו שיפון, שיבולת שועל ושעורה מבחינת איכות הפחמימות שבהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים