מה עדיף – כמוסות לייקופן או צריכת עגבניות?

עגבניות

בשנים האחרונות מרבים להלל ולשבח את המרכיב האנטי-סרטני לייקופן המצוי בעגבניות. האם כדאי לרכוש כמוסות של החומר לייקופן או שאפשר להסתפק בצריכת עגבניות?

במשך שנים רבות רווחה הדעה בקרב טבעונים וצמחונים כי העגבניה איננה ירק בריא מאחר והעגבניה יוצרת בגוף חומצה המשבשת את המאזן החומצי/בסיסי של הגוף. אמנם, העגבניה ומוצרי העגבניות הינם חומציים בטעמם, בגלל החומצות האורגניות שבהם, אך בחילוף החומרים שלהם בגוף נוצרים יסודות בסיסיים (אלקאליים). בניגוד לדעות שרווחו בגנות העגבניה, הרי שהמדע מוכיח שהעגבניה הינה פרי בריא ביותר למאכל.

מרבית הידענים החדשים בתחום זה ממהרים לציין את החומר לייקופן כמרכיב חשוב בעגבניה ויוצאים בקול תרועה רמה ומבשרים כי "לאחרונה" נתגלה חומר חדש בעגבניה (הלייקופן) הפועל הן כנוגד חימצון והן כחומר אנטי סרטני. הבעיה במידע "מדעי" חדש זה היא כפולה ומכופלת: הלייקופן הינו חומר שמוכר בספרות המדעית מזה למעלה מ- 50 שנה ואיננו חומר "חדש". בעגבניה מצויים למעלה מ- 20 חומרים נוספים בעלי פעילויות רפואיות חשובות לא פחות מאלו של הלייקופן. ללייקופן ולשותפיו בעגבניה יש עשרות פעילויות רפואיות מוכחות ולא רק אלה שמוזכרות במאמרים הממוחזרים בתקשורת.

בגלל קוצר היריעה נציין עוד רק עובדה אחת – במשך שנים רבות הטפנו לצריכת ירקות מבושלים והינה סוף סוף מגלים גם הידענים החדשים כי זמינות הלייקופן בעגבניה מבושלת גבוהה עשרת מונים יותר מזו שבעגבניה הטריה. מחקרים עדכניים מוכיחים כי כל המזינים החשובים שבירקות (פלבונואידים, קרוטנואידים, איזופלבונים,  פרואנטוציאנינים ועוד ועוד) הופכים זמינים יותר לאחר בישול. לכן בסיכום – איכלו עגבניות לתאבון בעיקר אם הן מבושלות (רסק עגבניות, קטשופ נטול סוכר, רטבים מכילי שמנים בריאים), אלה מהווים מקור מעולה לחומרי רפואה רבים ושונים, כולל גם לייקופן. 2 כפות של רסק עגבניות מספקות 20 מ"ג של לייקופן. במנה כזאת מצויות גם כמויות נכבדות של קרטנואידים ופלבונואידים אחרים – לכולם תכונות מרפא מעולות.

© פרופ' חיים גמליאל

2 תגובות

  • שמעון

    פרופסור
    אני קורא שלך כבר שנים רבות ומודה לך על המידע האמין.
    רציתי לשאולי אם במהלך הבישול העגבנייה נשרפת (חלקים שחורים) זה מסוכן? מסרטן?

    תודה שמעון.

    • פרופ' חיים גמליאל

      אכן, כמו בכל ירק, כך גם בעגבניה, כל חלק שנשרף עלול להכיל רכיבים כימיים חדשים שהם מסוכנים לבריאות שלנו, חלקם גם עלולים להיות מסווגים כמסרטנים. לכן, חשוב להקפיד להסיר מראש כל חלק של ירק, פרי, או מאכל שנשרפו.