חיסון נגד שפעת: עדכון לעונת ה'תש"ף (2019-20)

שוב מגיעה עונת החיסונים ושוב עולות השאלות: מי צריך להתחסן? האם החיסון גורם לשפעת? והאם ילדים יכולים לקבל גם חיסון לשפעת וגם חיסון לפוליו? האמנם תכשיר החיסון מכיל חומרי רעל? כל התשובות לשאלות אלו ואחרות – להלןj

הכן גופך לחיסון:

תחילה, אזכיר את ההמלצה שאני נותן בקורסים ובסדנאות:  לפני כל חיסון רצוי להקפיד על תזונה עתירת חלבונים – תזונה כזאת תורמת אבני בניין (חומצות אמינו) ליצירת נוגדנים בעקבות החיסון. מזונות עתירי חלבונים כמו דגים, בשר (צאן, בקר, הודו, עוף), ביצים, גבינות קשות, ועוד, חשוב לצרוך בכל אחת מארוחות היום במשך כשבוע ימים לפני קבלת החיסון וגם כשבוע נוסף לאחר מכן. הצמחונים והטבעונים ישלימו את מכסת החלבונים הדרושה להם ע"י צריכה מושכלת של סויה, קינואה וכוסמת ו/או ע"י שילובים חכמים של מזונות צמחיים עתירי חלבונים (קיטניות בשילוב עם דגנים) ו/או ע"י צריכה משלימה של אבקות חלבון (על המינון היומי, קראו בהמשך).  נזכור שאדם המדווח על "שפעת" בעקבות קבלת חיסון לשפעת, לרוב איננו חולה בשפעת אלא סובל מתגובה חיסונית מוגברת (עם סימנים דומים לשפעת) הנגרמת ממחסור באבני בניין ליצירת נוגדנים נגד נגיף השפעת בגופו !!!

מידע על החיסון לשפעת – עדכון לשנת התש"ף:

א. גם השנה, משרד הבריאות הישראלי, ממליץ שכל אדם מגיל 6 חודשים ומעלה יתחסן נגד שפעת, בעיקר אם אין בעיה בריאותית כרונית שפוגעת במערכת החיסון.  לחצו כאן לכניסה למרכז לבקרת מחלות בישראל.

ב. חיסון לשפעת מכיל שברי קרומים של נגיפי שפעת מומתים, מארבעה זנים שונים.  ארבעת הזנים נבחרו השנה, כמו בכל שנה ושנה, ע"י המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC) כבעלי סבירות גבוהה לגרום לתחלואה בשפעת בשנה הקרובה.

ג. השנה לא יופיעו שני סוגי החיסונים (בספריי או בזריקה) להם הורגלנו בעבר, אלא רק חיסון שמורכב מחלקיקי וירוס מומת ושניתן בזריקה לכל הגילאים.

ד. השנה מתחילים את מתן החיסון באיחור רב, תחילת נובמבר, ותהליך החיסון יסתיים במרץ 2020, לכן רצוי מאד להתחסן מוקדם ככל האפשר. החיסון ניתן חינם ע"י כל שירותי הבריאות בארץ ('קופות החולים').

ה. כאמור, תזונה עתירת חלבונים לפני, בזמן ואחרי החיסון מונעת תופעות לוואי דמויות שפעת. עם זאת, יש כאלו שיפתחו תסמינים קלים וחולפים של נזלת ורגישות או גודש באף.

ו. השנה הוחלט לחסן במידה שווה של חשיבות את כל האוכלוסייה, אך החיסון  חשוב ביותר לאוכלוסיות הבאות:

  • לילדים מגיל 6 חודשים ועד גיל 12
  • לבני חמישים ומעלה ובעיקר לבני 65 ומעלה,
  • לנשים בהיריון וגם לנשים שמתכננות היריון,
  • לנשים אחרי לידה, כולל נשים מיניקות,
  • לעובדי מערכת הבריאות וגם לעובדי הוראה הבאים במגע עם אוכלוסיות גדולות,
  • לחולים במחלות כרוניות (סוכרת, מחלות לב וכלי דם, מחלות כליות וכבד וחולי סרטן),
  • כל מי שחלה בדלקת ריאות בשנה האחרונה (עם סיכון גבוה לסיבוכים).

ז. אין לתת חיסון במקרים הבאים:

  • לכל אלה הסובלים מבעיות כרוניות פעילות של דרכי הנשימה (אלרגיה, אסטמה, דלקת כרונית COPD וכדומה),
  • למדוכאי מערכת החיסון (נוטלי מינונים גבוהים של סטרואידים, נוטלי תרופות כימותרפיות או תרופות למניעת דחיית שתלים וכדומה.

ח.  הנחיות חדשות לחיסון ילדים:

  • על פי הנחיות משרד הבריאות, ילדים שנולדו בשנים 2008-9 יקבלו את החיסון נגד שפעת במסגרות הלימוד שלהם, כחלק מחיסוני השיגרה בבית הספר.
  • ילדים בני פחות מ- 9 שנים שזהו להם החיסון הראשון בחייהם לשפעת, יינתנו שתי מנות של חיסון בהפרש של 4 שבועות בין שתי המנות.
  • רצוי שילדים אלו יקבלו את המנה השנייה של החיסון לפני סוף ינואר 2018.
  • ילד שלא קיבל שתי מנות בשנה הראשונה, יקבל שתי מנות בשנה השנייה.
  • בשנים שלאחר מכן תינתן לכל ילד רק מנת חיסון אחת בכל שנה.

ט. הרבנים הראשיים קוראים להתחסן נגד שפעת:  "שמענו על יוזמתה הברוכה של הנהלת משרד הבריאות בשיתוף עם קופות החולים לפנות לכלל הציבור במדינת ישראל שידאג לחסן את עצמו… על מנת למנוע את מחלת השפעת שלעיתים מהווה גם סכנת חיים. אנו קוראים לכל הציבור להקדים תרופה למכה, להיענות להוראה זו ולדאוג לעצמם ולבני משפחותיהם".

י. שאלה שנשאלתי רבות: האם ניתן לחסן נגד שפעת, גם ילדים שקיבלו לאחרונה את החיסון נגד נגיף הפוליו? – התשובה היא פשוטה וברורה: ניתן ורצוי לחסן נגד שפעת גם ילדים שחוסנו לאחרונה נגד פוליו.

יא. נחזור ונזכיר שלפני כל חיסון יש לצייד את הגוף בכמויות מספיקות של חלבונים כדי לספק לגוף מספיק חומצות אמינו, אבני הבניין לנוגדנים, כדי להפחית למינימום את תופעות הלוואי של החיסון. מינון יומי מומלץ לאנשים בריאים – עד 1.5 גרם חלבון נקי לכל ק"ג משקל גוף (לדוגמה: אתר "הדסה ביימל רוקחות וטבע בע"מ" – שם ניתן לקרוא על הנושא וגם להזמין את כל סוגי אבקות החלבון).

יב. פרטים מלאים על יתרונות הבריאות המוכחים מדעית של אבקת החלבון שמקורה במי גבינה, ניתן לקרוא בנספח החמישי של ספרי "רפואת הרמב"ם במבחן המדע בן זמננו".

ולסיום אזהרה חשובה:  כמידי שנה מפיצים גופים אינטרסנטיים, המתנגדים אידיאולוגית לחיסונים, סרטון שבו ד"ר מארק רובין גאייר, רופא, גנטיקאי ומדען מעיד על עצמו שחקר את נושא תכשירי החיסון ולפי מימצאיו הוא ממליץ שלא להשתמש בהם בגלל העובדה שהם מכילים ריכוז גבוה של חומרי רעל.  הוא מקפיד לומר שהוא לא נגד חיסונים בצורה גורפת אלא רק נגד שימוש בתכשירי חיסון שיש בהם שאריות של חומרי רעל.  ד"ר גאייר היה מהבולטים מבין הטוענים שחיסונים גורמים לאוטיזם, עובדה שכבר מזמן הוכחה מדעית כמשוללת כל יסוד.   תשע מדינות בארה"ב שללו את רישיון הרפואה שלו בגלל שהתברר שבמחקריו הוא לא אסף נתונים בצורה מדעית מבוקרת ולבסוף גם רימה בתיאור מסקנות תוצאות מחקריו.  יתרה מזאת, הוברר שהוא שותף של הבן שלו בחברה שהתמחתה בהגשת תביעות משפטיות עבור אנשים שכביכול נפגעו מחיסונים. ניגוד אינטרסים מובהק.  בסיכום:  מדובר ברופא ומדען שסרח ושלא בחל בשיטות נלוזות כדי להוציא שם רע על החיסונים תוך מגמה לגרוף כספים בתביעות משפטיות מפוקפקות.

לחצו כאן לפרטים נוספים על ד"ר מארק רובין גאייר ומעלליו – Dr. Mark Rubin Geier

בברכת שנה טובה ומבורכת בכל
בבריאות טובה ואיתנה תמיד

©  פרופ' חיים גמליאל

12 comments

  • דבורה ומיכאל פיינגוז

    פרופסור גמליאל היקרה,
    הנני תלמידה וותיקה ונאמנה שלך וגם בעלי (הנגר החובב) מבקשים לשאול האם כדאי להתחסן נגד שפעת 3 ימים לפני טיסה ארוכה לארה"ב לבקר את נכדתנו בת השנה והוריה היקרים. הנכדה התחסנה לפני כשבועיים ואנו רוצים להגיע אליה בריאים.
    בעלי לוקח חיסון ולי זו פעם ראשונה.
    האם סביר להתחסן 3 ימים לפני טיסה ארוכה ? יש לציין כי רק בשבוע בא מתחילה עונת החיסונים בישראל ואנו טסים בסוף השבוע הבא.
    נודה על תשובתך,
    בהערכה רבה,
    דבורה ומיכאל
    פתח תקווה

    • פרופ' חיים גמליאל

      שלום וברכה,
      למיטב ידיעתי אין מניעה להתחסן לשפעת מספר ימים לפני טיסה ארוכה ובתנאי שממלאים אחר ההוראות שלמדנו בקורסים השונים:
      א. החל משבוע לפני החיסון יש להרבות במזונות עתירי חלבונים ו/או להקפיד על מנה יומית של 50 גרם אבקת חלבון.
      ב. להקפיד שבכל ארוחה יהיה מרכיב חלבוני – בוקר: ביצים ו/או גבינות קשות ו/או דגים, צהריים: עוף ו/או הודו ו/או בקר, ערב: דגים ו/או גבינות קשות.
      ג. לכל אלה רצוי להוסיף גם חלבונים מן הצומח (סויה, קינואה, קיטניות וכדומה).
      ד. להקפיד כנ"ל גם כשבוע לאחר החיסון – ובמידת האפשר גם בטיסה עצמה.
      ה. להפחית למינימום צריכת סוכרים פשוטים, מזונות עתירי עמילן ופחמימות פשוטות.
      ו. להרבות בשתיית משקאות בריאות כמו: תה ירוק, תה צמחים, קקאו, מי סלק, יין וכדומה.

      במערך הנ"ל החיסון יביא ליצירה מקסימלית של נוגדנים ללא שום תופעות אימוניות (גירוי בדרכי הנשימה, הפרשות דמוייות נזלת וכדומה).

      בברכת נסיעה טוב ודרך צלחה
      שנה טובה ומבורכת בכל
      בבריאות טובה ואיתנה תמיד

  • קרן

    פרופסור גמליאל שלום, שמי קרן, סטודנטית לשעבר, אני מתחבטת בסוגייה כבר מספר ימים ומקווה שתוכל לעזור לי לפתור אותה.
    ביתי בת 7, אמורה לקבל בשבוע הבא את החיסון של כיתה א' בבית הספר (חיסון משולש + אבעבועות רוח). העיתוי של החיסון נראה לי לא מוצלח. ביתי (ורוב בני כיתתה) סובלת ממחלות חורף שונות כבר מתחילת שנת הלימודים. היא קיבלה חיסון (בתרסיס) נגד שפעת, אני מקפידה לתת לה ויטמין סי ואבץ ופרוביוטיקה כל יום ומשתדלת לתת לה תזונה עתירה בחלבונים. אני חוששת שהחיסון רק יחליש את המערכת החיסונית שלה (כי היא תצטרך להתמודד עם הוירוסים המוחלשים בנוסף לוירוסים ה"רגילים" שמסתובבים בחורף) והיא תהיה חשופה למחלות נוספות. התייעצתי עם החברה שמחסנת בבית הספר, ונאמר לי שהדבר לא אמור להשפיע על המערכת החיסונית שלה. יש לי אפשרות לחסן אותה באופן עצמאי בזמן אחר (אחרי החורף) אך אני חוששת שאם כל תלמידי כיתתה יתחסנו היא תהיה חשופה לוירוסים (בעיקר אבעבועות רוח) בצורה לא מבוקרת. אני ממש מבולבלת ולא יודעת מה לעשות. דעתך מאוד חשובה לי.
    בתודה מראש,
    קרן מאיק

    • פרופ' חיים גמליאל

      קרן יקרה, שלום וברכה,

      החשש שלך מוצדק, אך כפי שכתבת בסיפא של פנייתך – כל בני הכיתה יתחסנו ובתך עלולה להיחשף לוירוסים שבני הכיתה יעבירו לה מבלי שהם יחלו. עם זאת, מאחר ואת מודעת לרכיבי התזונה החשובים ביותר להכנת הגוף לייצר את הנוגדנים הרבים הנדרשים במצב כזה, יש מקום לקבוע שכדאי לתת לה את החיסון יחד עם כולם. מערכת החיסון שלה, יותר מזו של אחרים, תתגבר במהרה על כל העומס האימוני, בפרט אם תקפידי לעשות גם: א. מומחים ממליצים לתת אבקת חלבון בנוסף למזון החלבוני שאוכלת. אבקת החלבון נספגת בקלות רבה יותר וביעילות מקסימלית. מינון מקובל מאבקת החלבון – חצי גרם לכל ק"ג משקל גוף מחולק לשתי מנות, בבוקר ובערב (את שאר החלבון שהגוף שלה צריך היא בוודאי תקבל מהמזון). אם מכינים שייק טעים מהחלבון (טעם שוקו, או בננה, או וניל וכדומה), ילדים שותים אותו בצמא ובחשק רב.
      ב. מומלץ גם לתת לה (רק בתקופה הנוכחית) קומפלקס ויטמיני B לילדים. קומפלקס זה חיוני ביותר לאספקת קו-אנזימים שיישפרו לאין ערוך את היצירה של נוגדנים בדם וגם יישפרו את כל האספקטים השונים של פעילות מערכת החיסון. אפשר במקום הקומפלקס B לתת מולטי ויטמין לילדים, אך צריך לוודא שהוא מכיל את כל שמונת ויטמיני הקומפלקס B.

      בבריאות טובה ואיתנה תמיד

  • יוסי דהאן

    מה הסכנה בשתיית מיץ אשכוליות יחד עם ליפיטור?

    • פרופ' חיים גמליאל

      שילוב בין תרופות מסוימות למיץ אשכוליות עלול להיות מסוכן בגלל העובדה שרכיבים מסוימים במיץ אשכוליות גורמים לעיכוב בפעילותו של אחד האנזימים שאחראים לפירוק התרופות בגוף. הדבר עלול לגרום להצטברות יתר של התרופה בגוף ובעיקר בכבד ואז תתקבל השפעה דומה לזו של נטילת תרופה במינון יתר. קרוב ל- 90 תרופות מושפעות ממיץ אשכוליות, והמספר שלהן הולך ועולה. במדריכי תרופות שונים באינטרנט אפשר למצוא את כל המידע על תרופה ולדעת האם מותר לשתות איתה מיץ אשכוליות.

  • לפרופסור המלומד, למה אם כן יש גם התנגדות לחיסון ועוד אם תוכל להרחיב למה החיסון חשוב לחולי הסוכרת

    • פרופ' חיים גמליאל

      ההתנגדות לחיסונים הינה יותר אידיאולוגית ופחות מדעית. אין כאן המקום להרחיב כי מדובר בויכוח בן עשרות רבות של שנים ושום נתון מדעי לא ישכנע את המתנגדים האידיולוגיים לחיסון. מבחינה מדעית הוכח שוב ושוב שהם טועים טעות חמורה וגורמים נזק לעצמם ולנוהים אחריהם. בחולי סוכרת יש ירידה משמעותית ביעילות הפעילות של מערכת החיסון ולכן הם בין אלו שצריכים להתחסן כדי לא לפתח סיבוכים קשים אחרי שפעת.

  • גילי

    מטופלת ב-אנברל וחוששת מחיסון השפעת עקב תופעות לוואי בעבר. מה דעתך על חיסון מומת?

    • פרופ' חיים גמליאל

      אין לתת המלצה ללא בדיקה יסודית של התיק הרפואי ושל התרופות הנלקחות. חשוב מאד להתייעץ עם הרופא המומחה המטפל בך ולפעול על פי המלצתו.

  • אבי

    שלום פרופ' גמליאל
    האם נכון לצרף להמלצה להרבות חלבון לפני החיסון, גם המלצה להרבות שינה אחריו.
    קראתי שמחקרים מצאו מיתאם, עם כי לא קשר סיבתי, בין רמת החיסון המתקבל ובין משך שינה תקין בימים שאחרי החיסון