ויטמין B12 ממקור צמחי

האם ישנם מזונות ממקור צמחי המכילים ויטמין B12?

ויטמין B12, נמצא רק במזונות מן החי ומיוצר גם על ידי חידקים שונים. אני מכנה ויטמין זה כויטמין המח (=מח העצמות) והמוח (=מערכת העצבים). הוא חיוני ביותר ליצירת תאים במח העצמות ובעיקר ליצירת תאי הדם האדומים. הוא גם חשוב ביותר לתאי המוח ולסיבי העצבים וממלא תפקיד מכריע ביצירת המיילין סביב שלוחות תאי העצב (האקסונים).

נגזרות ויטמין זה התגלו אמנם בכמה אצות-ים, אך התברר שויטמין זה מיוצר על-ידי חידקים הגדלים על אצות אלו. פעם חשבו גם שסויה או מוצריה מכילים את הויטמין הזה אך עד מהרה הוברר כי אין לטענות אלה כל שחר.

כל מי שסובל ממחסור בויטמין זה (ניתן לגילוי ע"י בדיקת דם פשוטה) צריך לקבל כמויות גבוהות של הויטמין (אלפי מיקרוגרמים למנה) כדי להשלים את החסר. התכשיר ניתן לאנשים אלה בצורת זריקות או בצורת לכסניות להמסה מתחת ללשון. לא ניתן למלא חסרים בויטמין זה רק על ידי צריכת מוצרי מזון מן החי מאחר וגם בהם הריכוז של הויטמין הוא נמוך מאד (מיקרוגרמים בודדים במאה גרם מזון זמין).

 

ויטמין B12 ממקור צמחי?

2 comments

  • miya

    שלום רב וראשית, תודה על האור שאתה שופך בצורה מושכלת על הנושאים שבטאבו.
    לאור הבלבול הרב היום לגבי B12 וההבדלים בין המתילקובלמין לציאנידקובלמין וההבדל במחיר שכמעט פי 10 למנה בודדת.
    שאלתי היא – האם יש בכלל הבדל בין שני הסוגים והאם להעדיף את המתיל? כרגע יש לי עוד 100 מנות מאריזה של 120+30 של אלטמן שזה ציאניד+חומצה פולית האם לזרוק ולקנות מתיל? האם גם להעדיף פולאט טבעי על חומצה פולית? מאוד חשובה לי תשובתך ובכלל הרחבתך בנושא שכן אני מתכננת הריון. רוב תודות.

    • פרופ' חיים גמליאל

      תודה על המילים החמות ומחממות הלב – תבורכי!
      א. יש הבדל מהותי וחשוב ביותר בין בי12 מסוג ציאנוקובלמין לבין בי12 מסוג מתילקובלמין. מתיל-בי12 (כפי שהוא נקרא) מגיע ישר אל היעדים שלו במוח ובמח העצמות, נספג פי 4 (ויש טוענים אף יותר) בהשוואה לציאנו-בי12.
      ב. אין צורך לשלם מחיר מפולפל למתיל-בי12 כפי שהוא נמכר בישראל, אפשר בנקל להזמין אותו מחברות אינטרנט מהימנות כמו Vitacost או Swanson או iHerb במחיר (כולל משלוח לישראל) שהוא אף פחות מהמחיר של הציאנו-בי12. המשווקים בישראל קובעים מחירים שערורייתיים לתכשירים כאלו ואין שום הצדקה להיכנע להם.
      ג. אין צורך להשליך את המאגר הישן של ציאנו-בי12 – אפשר לסיים אותו ואחר כך לרכוש רק מתיל-בי12.
      ד. אפשר ורצוי גם לרכוש מיידית מתיל-בי12 ואז לקחת יום אחד אותו ויום אחר את התכשיר הישן….
      ה. לגבי חומצה פולית – אכן גם לפולאט הטבעי יש יתרון מה על פני החומצה הפולית הפשוטה.