האם יש יתרון בריאותי בתזונה המפרידה בין פחמימות לחלבונים?

לעיתים קרובות אנו קוראים במרשתת שהפרדת מזונות תורמת לבריאותנו.  האמנם רצוי לעשות הפרדת מזונות ולאכול מזונות עשירים בחלבונים בארוחה נפרדת ממזונות עשירים בפחמימות? האם עדיף לאכול ארוחה עתירת חלבון בנפרד מארוחה עתירת פחמימות ועמילנים?

אין כל צורך לעשות הפרדה בין פחמימות (כולל עמילנים) לבין חלבונים (כולל חלבונים מן החי).

כידוע, מרבית המזונות, חוץ מבשר וביצים, מורכבים ומכילים באופן טבעי חלבונים ופחמימות גם יחד. כך, לדוגמה, מכיל הלחם כ 9% חלבון (גלוטן) וכ-50% עמילן והוא הדין במרבית הקטניות. הסויה, לדוגמה, מכילה, כשהיא מבושלת כ-11% חלבונים וכ-9% פחמימות.

במערכות העיכול ישנם אנזימים המעכלים באותו הזמן, באופן נפרד ויעיל ביותר, את החלבונים, את הפחמימות, ואת השומנים שבהרכב אותו המזון. יש לציין שבמחקרים יסודיים שנערכו נמצא שניצולם הביולוגי של החלבונים דווקא יעיל יותר בנוכחות פחמימות (כולל עמילנים).

לכך יש להוסיף את העובדה שכל המזון שנאכל ביום אחד מתרכז בעיקר במעי הדק ושם, כשהוא "שוחה" בתוך 7 עד 9 ליטרים של נוזלים, המזון המעורב עובר עיכול יסודי על ידי אנזימי העיכול, בלי שתהיה הפרדה בין חלבונים לפחמימות.  כך יכול המזון לשהות גם 12 ויותר שעות במעי הדק.  כאמור, מוכח ממחקרים שונים שהניצול הביולוגי של החלבונים הופך יעיל יותר בסביבת פחמימות.

© פרופ' חיים גמליאל

2 תגובות

  • דגנית

    בס"ד

    פרופ' גמליאל שלום רב,

    ישנה גישה של הטבעונות הטוענת שאכילת ירקות שמתעכלים יותר מהר ובשר או פחמימה שמתעכלים לאט יותר באותה ארוחה.גורמת למזון שמתעכל מהר יותר להשאר במעיים עד לעיכול המזון שמתעכל לאט יותר, ובכך גורם לתסיסה במעיים ולחומציות.

    האם הדבר נכון?

    • פרופ' חיים גמליאל

      זוהי אכן רק גישה ודעה אשר כבר מזמן הוכחה מדעית כשגויה לחלוטין. זו הסיבה שאין עוד שום הצדקה לעשות הפרדת מזונות. הקיבה והאנזימים שלנו פועלים היטב גם כאשר אנו אוכלים יחד פחמימות וחלבונים.