הפרדת מזונות

הפרדת מזונות

האם רצוי להפריד באותה הארוחה בין המזונות, ובמיוחד בין אלה העשירים בחלבונים לבין אלה העשירים בפחמימות?

אין כל צורך לעשות הפרדה בין פחמימות (כולל עמילנים) לבין חלבונים (כולל חלבונים מן החי).

כידוע, מרבית המזונות, חוץ מבשר וביצים, מורכבים ומכילים באופן טבעי חלבונים ופחמימות גם יחד. כך, לדוגמה, מכיל הלחם כ 9% חלבון (גלוטן) וכ-50% עמילן והוא הדין במרבית הקטניות. הסויה, לדוגמה, מכילה, כשהיא מבושלת כ-11% חלבונים וכ-9% פחמימות.

במערכות העיכול ישנם אנזימים המעכלים באותו הזמן, באופן נפרד ויעיל ביותר, את החלבונים, את הפחמימות, ואת השומנים שבהרכב אותו המזון. יש לציין שבמחקרים שנערכו לאחרונה נמצא שניצולם הביולוגי של החלבונים דווקא יעיל יותר בנוכחות פחמימות (כולל עמילנים).

2 תגובות

  • דגנית

    בס"ד

    פרופ' גמליאל שלום רב,

    ישנה גישה של הטבעונות הטוענת שאכילת ירקות שמתעכלים יותר מהר ובשר או פחמימה שמתעכלים לאט יותר באותה ארוחה.גורמת למזון שמתעכל מהר יותר להשאר במעיים עד לעיכול המזון שמתעכל לאט יותר, ובכך גורם לתסיסה במעיים ולחומציות.

    האם הדבר נכון?

    • פרופ' חיים גמליאל

      זוהי אכן רק גישה ודעה אשר כבר מזמן הוכחה מדעית כשגויה לחלוטין. זו הסיבה שאין עוד שום הצדקה לעשות הפרדת מזונות. הקיבה והאנזימים שלנו פועלים היטב גם כאשר אנו אוכלים יחד פחמימות וחלבונים.