גזר

גזר

האם אכילת גזר או מיץ גזר מספקת את כל הצריכה בויטמין A (רטינול)?

גזר, כמו ירקות אחרים (דלעת, תפוחי אדמה מתוקים והרבה ירקות ירוקים וצהובים), עשיר בקרוטנואידים, רכיבים נוגדי חמצון ובעלי פעילויות רפואיות רבות. אחד מהקרוטנואידים הידועים ביותר הינו בטא-קרוטן אשר קרוי גם פרו-ויטמין A בשל יכולתו להפוך לויטמין A (רטינול).  כאשר בטא-קרוטן מומס בשמן (סלטים של ירקות המתובלים בשמן או תבשילים עם שמן) הוא נספג טוב יותר לתוך כלי הדם (דרך דפנות המעי הדק) והופך בכבד לויטמין A.  ב- 100 גרם גזר יש כ- 7,450 מיקרוגרם (מק"ג) בטא-קרוטן או כ- 90 מק"ג רטינול, ואילו המיץ (100 ג') מכיל רק 2,483 מק"ג קרוטן או כ-300 מק"ג רטינול. הצריכה היומית המומלצת של ויטמין A היא 1,200 מק"ג.

6 תגובות

  • מוטי

    שלום רב,

    האם מיץ סלק שווה ערך למיץ גזר בנושא הזה ?

    בברכה
    מוטי

    • פרופ' חיים גמליאל

      השאלה לא מובנת – על איזה 'נושא' מדובר?
      מיץ סלק מכיל רכיבים רבים (פרואתוציאנינים) שהם שונים מאלו של הגזר (קרוטנואידים).
      מבחינת הסוכר – מיץ גזר מכיל בדרך כלל הרבה יותר סוכר מאשר מיץ סלק.

  • מוטי

    שאלתי הייתה מבחינת הנושאים הבאים :

    1. תכולת ויטמין A / בטא קרוטן.

    2. ספיגה בנוכחות שמנים.

    אגב, מחקרים עדכניים מוכיחים כי גם גזר מסווג כבעל תכולת חומצה אוקסאלית כסלק.

    בברכה
    מוטי

    • פרופ' חיים גמליאל

      1. תכולת ויטמין A / בטא קרוטן – במאה גרם גזר מעל 16,000 יחידות בינלאומיות (זו אינה טעות) של בטא קרוטן. בסלק פחות מ- 50 יחידות בינלאומיות.
      2. לכן, אין צורך בנוכחות שומנים לספיגת רכיבי (מיץ) הסלק.
      3. אכן, גזר גם כן מסווג כמכיל ריכוז גבוה של חומצה אוקסלית.

  • מוטי

    תודה , מה לגבי דלורית מהבחינה הנ"ל, האם היא שוות ערך לדלעת ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים