בניגוד לרעש התקשורתי – צריכה קבועה של ויטמין E עשויה למנוע מחלות ניווניות של מערכת העצבים

ויטמין E

מחקרים רבים חוזרים ומוכיחים שצריכה קבועה של ויטמין E עשויה למנוע את מחלות ניווניות של מערכת העצבים, כדוגמת פרקינסון, אלצהיימר, דמנציה וניוון שרירים.

כפי "שהבטחתי" לא פעם – מידי כמה חודשים ממשיכים להופיע בתקשורת מאמרים השוללים את הצריכה הקבועה של ויטמינים והשלמות תזונה למניעת מחלות ולהקלת מצבי מחלה רבים ושונים. שימו לב גם לכך, שתמיד מראיינים את "המומחים" המובילים בשטח (משתפי"ם של חברות התרופות בעלי תארים אקדמאיים מרשימים) – ושוב, מתברר שמדובר בפונקציונרים אשר אין להם מושג מינימלי בנושא השלמות התזונה (המכונים בטעות "תוספי תזונה").

אל תתרגשו מכתבות כאלה, הן יזומות ע"י חברות תרופות ומופיעות כפטריות אחר הגשם אחת לכמה חודשים בעיקר שבוע שבועיים לפני היציאה לשוק של עוד תרופה חדשה. בדקו בעצמכם ותיווכחו.

רוצים דוגמה לכך שלאותם "מומחים" אין מושג מינימלי בנושא? אביא כאן דוגמה אחת מיני רבות – מחקר פרוספקטיבי שעקב במשך למעלה מ- 10 שנים אחר קרוב למיליון אנשים העלה כי אנשים שצרכו בקביעות ויטמין E היו מוגנים יותר מאחרים מפני הופעת מחלת ניוון השרירים מסוג ALS. מחלה זו הקרויה גם מחלת לו-גריג הינה מחלה ניוונית של מערכת העצבים, שתוקפת תאי עצב האחראים לתנועה. המחלה מתחילה בחולשה גוברת בשרירי הגפיים. בהמשך נפגעים שרירי הבליעה, הדיבור והנשימה, ומתפתח שיתוק מלא של כל שרירי הגוף. המחלה פוגעת בעיקר בגילאי 40-70. היא נקראת על שמו של כוכב הבייסבול האמריקאי משנות ה- 30 של המאה הקודמת – לו גריג. המחקר הזה מצטרף למחקרים אחרים אשר הראו קשר בין צריכה נבונה בויטמין E למניעת מחלות ניווניות של מערכת העצבים.

מומחי הרפואה ממשיכים לטעון שהסיבה למחלה אינה ידועה. מצער לראות שמומחים אלה אינם מזכירים את המחסור בשמנים טובים כתורמים לעלייה הדרסטית במקרים של ניוון מוחי בשנים האחרונות. לדעתי, יש להאשים בכך את מומחי התזונה המערבית המטיפים בצורה מרושעת לתזונה ענייה בכולסטרול ובשמנים רוויים – המרכיבים העיקריים של קרומי תאי המוח ושל החומר החשוב מיילין שמבודד את סיבי העצב ומגן עליהם. לכך יש להוסיף את חוסר המודעות לצורך בשמני אומגה 3, בעיקר אלה מסוג DHA, לתחזוקה שוטפת של מערכת העצבים.

סיבה נוספת להתפרצות מגיפת המחלות הניווניות של המוח בימינו הינה האמוק שתקף את כל רופאינו לרשום בשמחה ובששון תרופות להורדת שומני הדם. מתקבל הרושם כאילו שהרופאים מקבלים בונוס (ממי? מחברות התרופות?) על כל מרשם של סטטינים שהוסיפו לרשימות שלהם. שימו לב היום ובעתיד לדיווחים הקשים המראים שככל שמתארך הזמן של שימוש בתרופות להורדה מלאכותית של שומני הדם, כך הולך וגובר הנזק המנטלי למשתמש. נזק זה מתבטא בירידה תלולה ביכולות המנטליות כגון זיכרון, מחשבה, למידה, קשב, ריכוז ועוד. יתרה מזאת, נצפו נזקים הולכים ומחמירים לשרירים בכלל ולשריר הלב בפרט. על כל אלה לא ממהרים "העיתונאים הרפואיים" לדווח, בעיקר משום שהם עסוקים במירוץ להכפיש את שם השלמות התזונה ("תוספי המזון") כדי לקבל צל"ש מחברות התרופות המצפרות אותם בדרכים שונות.

כפי שמוכיחים עשרות אלפי עבודות מדעיות אמינות, נדבך לא פחות חשוב להגנה על מערכות הגוף הינו מתן קבוע של נוגדי חימצון. אותם "מומחים מטעם" ממשיכים גם היום להתכחש לתרומת הויטמינים, ובעיקר נוגדי החימצון, למניעת מחלות ניווניות וגורמים בכך למגיפה כלל עולמית של מחלות ניווניות בכלל ומחלות ניווניות של המוח בפרט, כולל טרשת רב-מוקדית (הקרויה בטעות בעברית "טרשת נפוצה"), דמנציה, אלצהיימר, פרקינסון ועוד. מי שעקב אחר הפירסומים האחרונים יגלה שהעיתונאים מטעם אינם בוחלים בשום דרך כדי להכפיש את שם נוגדי החימצון, כולל אפילו נסיון אומלל להשתמש במסקנות מחקר גנטי בתולעים כדי להסיק מסקנות מגוחכות על יעילות נוגדי חימצון בבני אדם. זה נשמע הזוי, אך זוהי המציאות העגומה בה אנו חיים.

כאמור, חברות התרופות עושות הכל כדי להפוך את כולנו למכורים לתרופות אשר תועלתן המפוקפקת גורמת לנו לתופעות לוואי קשות וחמורות (שגם עבורן נצטרך לקחת תרופות נוספות), זאת כאשר ויטמינים והשלמות תזונה יכולים לעשות נפלאות אם וכאשר תיעשה התוויה שלהן בצורה נכונה ומידתית.

למען הסר ספק: כחסיד (שוטה?) של הרפואה הקונבנציונלית אני בעד שימוש בתרופות אם וכאשר אין דרך אחרת לעזור. יתרה מזאת, אסור באיסור חמור להפסיק טיפול תרופתי ללא הנחייה ברורה של הרופא ושיתופו בכל צעד ושעל של הטיפול הטבעי ו/או התרופתי.

© פרופ' חיים גמליאל

צריכה קבועה של ויטמין E

 

2 תגובות

  • יואב

    שלום רב איך צורכים בצורה נבונה ויטמין E. תודה.

    • פרופ' חיים גמליאל

      ניתן לצרוך ויטמין E ממקור טבעי כמו שמן נבט חיטה, במינון יומי של 200 עד 400 יחידות בינלאומיות לויטמין E מסוג אלפא טוקופרול (חשוב כנוגד חמצון כללי). עם זאת, למרות ששמנים כמו שמן זית ואחרים מכילים ויטמין E, המינונים בהם נמוכים יחסית וקשה לקבל מהם את המינון היומי הנדרש של ויטמין E. מן הראוי להזכיר שמשלימי (תוספי) תזונה טבעיים שמשווקים כיום מכילים כמויות מצויינות של ויטמין E ובעיקר יותר ויטמין E מסוג גאמא טוקופרול או ויטמין E עשיר בטוקוטריאנולים – כולם רכיבים שחשיבותם למניעת מחלות ניווניות הוכחה מעבר לכל ספק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים