ביצים וכולסטרול

ביצים

מה היא התועלת שבאכילת ביצים והאם עודף הכולסטרול שבהן אינו גורם למחלות לב?

ביצים עשירות בחלבון זמין ובויטמינים שונים, חלקם חשובים ביותר לתהליכי חילוף החומרים בגופנו. אמנם חלבון הביצה (האלבומין) מכיל חומר מזיק (האווידין, המפריע לקליטת הויטמין ביוטין שבביצה) והחלמון מכיל כולסטרול, אך הביצה לאחר הבישול היא אחד המזונות המושלמים ביותר מבחינת הערך התזונתי. החומר המזיק שבתוך האלבומין נהרס בקלות בחום הבישול והכמות הגדולה של כולסטרול שבחלמון (כ-150 מ"ג בביצה אחת) אינה נקלטת לתוך הדם, אלא רק בחלקה (עד 50 מ"ג בלבד).

למעשה, הכולסטרול הוא אחד מהחומרים החשובים והחיוניים ביותר לקיומו של גופנו ובעיקר לתיפקודן של 3 מערכות חשובות: מערכת העצבים, מערכת החיסון והמערכת ההורמונלית. הכולסטרול הוא מרכיב חשוב ביותר של המוח, העצבים, דפנות התאים, מיץ המרה, ויטמין D והורמונים רבים.

הכבד בגופנו מייצר כ- 750 מ"ג כולסטרול ביום, בין אם אוכלים או לא אוכלים ביצים או מזונות המכילים כולסטרול. כשאוכלים מזונות אלה, נקלטים בתוך הדם כ-50 מ"ג או מעט יותר כולסטרול, ואז הכבד מייצר פחות כולסטרול, בהתאם לכמות הנקלטת. מומחי התזונה מסכימים כי כל אדם צריך לצרוך בכל יום כ- 300 מ"ג כולסטרול ולכן ביצה ליום (רק 150 מ"ג כולסטרול) הינה בבחינת מינימום.

כל המחקרים שנעשו עד כה מאשרים כי צריכת כולסטרול בתזונה אינה מעלה את רמת הכולסטרול הרע בדם. להיפך, עודפי הפחמימות בתזונה (סוכר, ממתקים, לחם, אורז, איטריות, תפוחי אדמה) וגם עודפי שמנים רעים (חומצות טרנס = שמנים צמחיים מוקשים, שמנים צמחיים עתירי אומגה 6 ועוד) הם הם האחראים לשיבוש ברמות הכולסטרול בדם. לכן, אדם שימשיך לצרוך כמויות מוגזמות של פחמימות ושמנים רעים ימשיך לסבול משומני דם לא מאוזנים ואין כל הצדקה להאשים את הביצים בכך.

© פרופ' חיים גמליאל

ביצים וכולסטרול

3 תגובות

  • אליהו

    לגבי כמות הביצים ,אכילת 2 ביצים מדי יום ,האם היא מזיקה? ועוד -האם יש נזק של כמות שבועית סבירה ,אבל מינון יומי שונה ,דוגמה: היום 3 ביצים מחר כלום וכו" באופן שבאותו שבוע נאכלו 7 ביצים לדוגמה.

    • פרופ' חיים גמליאל

      לא ניתן לקבוע כללים והדבר תלוי בקצב חילוף החומרים של כל אדם ואדם, בתפקודי הכבד שלו ובעוד גורמים מטבוליים אחרים.

  • פרופ' חיים גמליאל

    בהחלט. פני למטפל טבעי שהתמחה בכך, ואשר ילמד היטב את התיק הרפואי שלך ורק אחר כך ייתן המלצות תזונתיות והמלצות על משלימי (תוספי) תזונה הכרחיים למיגור הכולסטרול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים